گفتگو با مدیر عامل سونی – دوره جدیدی از فناوری‌های ارتباطی در حال ظهور است

گفتگو با مدیر عامل سونی – دوره جدیدی از فناوری‌های ارتباطی در حال ظهور است

واحد خبر mobile.ir : کازو هیرای (Kazuo Hirai)، مدیر عامل ، غول ژاپنی فناوری و سرگرمی، پایان دوره گوشی‌های هوشمند آنگونه که ما این پدیده را می‌شناسیم را پیش‌بینی کرده است. به عقیده او، واقعیت مجازی آماده است تأثیرگذاری جدی خود را در خانه‌ها و مراکز صنعتی آغاز کند. سونی اخیرا و در جریان کنگره جهانی موبایل، گوشی‌های هوشمند و را معرفی کرده که به گفته کارشناسان می‌توانند جایگزین‌های مطلوبی برای اپل و سامسونگ باشند. با این حال، به گفته هیرای این کمپانی دیگر به دنبال پیروزی در بازار تلفن همراه نیست و به آنچه پس از آن می‌آید چشم دوخته است. گرچه اسمارت‌فون XZ Premium محصول چشمگیری است، اما همچنان نمی‌تواند تحولی همه‌جانبه در کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سونی ایجاد کند؛ امری که البته چندان مایه نگرانی این کمپانی نیست.

sony chief kazuo hirai interview about future of the company

هیرای در هشتم آوریل سال جاری میلادی (19 فروردین 1395) در مصاحبه با روزنامه Financial Review به بیان نکاتی درباره سیاست‌های کسب‌وکار این شرکت در عرصه موبایل و برنامه‌های آینده سونی در دوران پس از گوشی‌های هوشمند پرداخته است. او که به منظور پشتیبانی از بنیاد خیریه سونی در استرالیا حضور داشت، در این مصاحبه به برنامه‌های ویژه شرکت برای تمرکز بر حوزه‌های دیگر فناوری و به طور خاص واقعیت مجازی اشاره کرد.

کسب‌وکار سونی در حوزه اسمارت‌فون‌ها در ایالات متحده آمریکا با موفقیت همراه نبوده است. اپراتورهای مخابراتی تلفن همراه در این کشور، قراردادهای تجاری طولانی‌مدتی با این تولیدکننده گوشی‌های هوشمند نداشته‌اند. تنها در سال 2011 بود که گوشی — به عنوان نخستین گوشی سونی اریکسون دارای گواهینامه PlayStation — همزمان توسط دو اپراتور آمریکایی پشتیبانی می‌شد. آخرین مدل از گوشی‌های سونی که توسط یک اپراتور مخابراتی در ایالات متحده آمریکا پشتیبانی شده است Sony Xperia Z3v نام دارد و از آن پس دیگر چنین شرایطی برای سونی به وجود نیامده است.

در دیگر مناطق دنیا نیز گوشی‌های سونی علی‌رغم جذابیتی که برای کاربران داشته‌اند، موفق به ارائه آمارهای بالای فروش نشده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این امر تصمیم کمپانی سونی برای ارائه گوشی‌های پرچمدار جدید در هر شش ماه است. به این ترتیب خریدار بالقوه همواره احساس می‌کند که برای خرید گوشی بهتر تنها باید شش ماه صبر کند؛ ضمن این که تصور خریداران بر این است که گوشی‌ خریداری‌شده بعد از مدت زمان کوتاهی کهنه و منسوخ می‌شود. از این رو، انتظار برای خرید آخرین محصولات تولیدی موجب کاهش فروش سونی شده است.

این شرایط سبب شده است که هر ساله با آمار و گزارش‌هایی در خصوص فروش یا بستن خط تولید گوشی‌های هوشمند شرکت سونی مواجه شویم. با این حال، سونی علی‌رغم این شایعات به فعالیت خود ادامه داده است. به طور مثال، گوشی هوشمند Sony Xperia XZ Premium، در کنفرانس جهانی موبایل به عنوان بهترین گوشی هوشمند جدید عرضه‌شده در سال 2017 دست یافت. این گوشی دارای صفحه‌نمایش مجهز به پنل 4K و چیپ‌ست Snapdragon 835 است.

sony xperia -xz premium

سونی XPERIA XZ Premium

هیرای در این مصاحبه اظهار داشت که وضعیت سونی در بازار اسمارت‌فون‌ به گونه‌ای نیست که با کمپانی‌های پیشگام یعنی اپل و سامسونگ رقابت کند. با این حال، مدیر عامل سونی در این مصاحبه تأکید کرد که سونی به حضور خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد. دلیل حضور سونی در این حوزه، حفظ حلقه ارتباطی با خرده‌فروش‌ها و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات است. زیرا سونی از این طریق می‌تواند به سرعت از مزایای تغییر الگوی بعدی در چگونگی برقراری ارتباط با دیگران بهره‌برداری کند. هیرای بر این باور است که چنین تغییری هر 10 سال یک بار روی می‌دهد و چون نمی‌توان از راه‌های غیرعلمی نسبت به این تغییرات آگاهی یافت، لازم است مجموعه‌ای از ابزارها و شبکه‌ای وجود داشته باشد که برای اشخاص امکان برقراری ارتباط را فراهم سازد. او در ادامه افزوده است: «هر ده سال یا بیشتر تغییر الگویی در نحوه برقراری ارتباط روی می‌دهد؛ اما اگر در حال حاضر در این کسب‌وکار باقی نمانیم، فرصت حضور در میدان و ایجاد تغییر الگوی بعدی در ارتباطات را نخواهیم داشت».

مدیران سونی بر این باورند که در کنار سرگرمی، واقعیت مجازی فرصت‌های بسیاری را برای درخشش در بازارهای شرکتی و تجاری نیز در اختیار دارد. اگر آخرین تغییر الگوی ارتباطی با به کارگیری گسترده گوشی‌های هوشمند روی داده باشد، ممکن است دهه بعدی، دهه ظهور واقعیت مجازی باشد. البته ممکن است انواع کاملا جدید از دستگاه‌های ارتباطی تولید شوند که امروزه هیچ اطلاعی از آنها نداریم. اما به هر حال، به گفته مدیر عامل سونی این کمپانی به مشارکت در بازار ادامه خواهد داد و این امر به لطف تصمیم این شرکت برای ادامه حضور در کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر شده است.

sony playstation vr

شرکت سونی — به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های ویدئویی– هدست واقعیت مجازی خود را با نام PlayStation VR در اکتبر سال 2016 و به عنوان یکی از ابزارهای جانبی کنسول PlayStation 4 به بازار عرضه کرده بود. در گزارش مالی سه‌ماهه چهارم 2016 سونی، بخش بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای و نیز بخش نیمه‌رساناهای سونی سودآورترین بخش‌های این کمپانی بوده‌اند. اما درآمد این شرکت از ارتباطات موبایلی و دیگر بخش‌ها در مقایسه با سال 2015 افت قابل توجهی را نشان داده بود.

هیرای در ادامه به تمرکز سونی بر تحولات مرتبط با اینترنت اشیا (IoT) و واقعیت مجازی اشاره کرد. به گفته او، سونی در زمینه واقعیت مجازی، به خصوص با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه PS VR انجام داده، موقعیت مستحکمی دارد. مدیر عامل سونی معتقد است که واقعیت مجازی دیگر جنبه‌های کسب‌وکار سونی، از جمله تولید تلویزیون و فیلم را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. او در این زمینه می‌گوید: «موفقیت واقعیت مجازی اهمیت دارد، نه فقط به خاطر این که [واقعیت مجازی] به کسب‌وکار بازی‌های ویدئویی کمک می‌کند، بلکه در واقع این جریان تمام قایق‌های سونی را به پیش می‌راند. احتمالا ما بیش از دیگر شرکت‌های حاضر در بازارِ واقعیت مجازی از این امر سود می‌بریم، چرا که در بسیاری از جنبه‌های متفاوت، تجربه واقعیت مجازی و ایجاد محتوا را لمس کرده‌ایم.»

البته سونی در حال دنبال کردن SAP (یا Seed Acceleration Program) است که می‌تواند روزی تبدیل به کسب‌وکار پرسودی برای این شرکت شود. SAP گروه سرمایه‌گذاری داخلی سونی است که از ایده‌هایی با قابلیت تبدیل به تجارت‌های پرسود در آینده پشتیبانی می‌‌کند. این ایده‌ها اغلب توسط کارمندان داخلی پیشنهاد می‌شوند و گاهی نیز از شرکت‌های نوپای خارج از سونی دریافت می‌گردند.

تاکنون هیچ تاریخ مشخصی برای عرضه‌ محصولات آزمایشی که هیرای در گفتگوی خود به آنها اشاره کرد، اعلام نشده است. به علاوه منسوخ شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز در آینده‌ای نامعلوم روی خواهد داد. با این حال تردیدی نیست که سونی همچنان یکی از پرقدرت‌ترین برندهای جهان است و در صورت تولید محصولات با کیفیت، مصرف‌کنندگان برای خرید ابزارهای فناوری این شرکت اشتیاق بسیار زیادی خواهند داشت.  

گفتگو با مدیر عامل سونی – دوره جدیدی از فناوری‌های ارتباطی در حال ظهور است

(image)

واحد خبر mobile.ir : کازو هیرای (Kazuo Hirai)، مدیر عامل ، غول ژاپنی فناوری و سرگرمی، پایان دوره گوشی‌های هوشمند آنگونه که ما این پدیده را می‌شناسیم را پیش‌بینی کرده است. به عقیده او، واقعیت مجازی آماده است تأثیرگذاری جدی خود را در خانه‌ها و مراکز صنعتی آغاز کند. سونی اخیرا و در جریان کنگره جهانی موبایل، گوشی‌های هوشمند و را معرفی کرده که به گفته کارشناسان می‌توانند جایگزین‌های مطلوبی برای اپل و سامسونگ باشند. با این حال، به گفته هیرای این کمپانی دیگر به دنبال پیروزی در بازار تلفن همراه نیست و به آنچه پس از آن می‌آید چشم دوخته است. گرچه اسمارت‌فون XZ Premium محصول چشمگیری است، اما همچنان نمی‌تواند تحولی همه‌جانبه در کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سونی ایجاد کند؛ امری که البته چندان مایه نگرانی این کمپانی نیست.

(image)

هیرای در هشتم آوریل سال جاری میلادی (19 فروردین 1395) در مصاحبه با روزنامه Financial Review به بیان نکاتی درباره سیاست‌های کسب‌وکار این شرکت در عرصه موبایل و برنامه‌های آینده سونی در دوران پس از گوشی‌های هوشمند پرداخته است. او که به منظور پشتیبانی از بنیاد خیریه سونی در استرالیا حضور داشت، در این مصاحبه به برنامه‌های ویژه شرکت برای تمرکز بر حوزه‌های دیگر فناوری و به طور خاص واقعیت مجازی اشاره کرد.

کسب‌وکار سونی در حوزه اسمارت‌فون‌ها در ایالات متحده آمریکا با موفقیت همراه نبوده است. اپراتورهای مخابراتی تلفن همراه در این کشور، قراردادهای تجاری طولانی‌مدتی با این تولیدکننده گوشی‌های هوشمند نداشته‌اند. تنها در سال 2011 بود که گوشی — به عنوان نخستین گوشی سونی اریکسون دارای گواهینامه PlayStation — همزمان توسط دو اپراتور آمریکایی پشتیبانی می‌شد. آخرین مدل از گوشی‌های سونی که توسط یک اپراتور مخابراتی در ایالات متحده آمریکا پشتیبانی شده است Sony Xperia Z3v نام دارد و از آن پس دیگر چنین شرایطی برای سونی به وجود نیامده است.

در دیگر مناطق دنیا نیز گوشی‌های سونی علی‌رغم جذابیتی که برای کاربران داشته‌اند، موفق به ارائه آمارهای بالای فروش نشده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این امر تصمیم کمپانی سونی برای ارائه گوشی‌های پرچمدار جدید در هر شش ماه است. به این ترتیب خریدار بالقوه همواره احساس می‌کند که برای خرید گوشی بهتر تنها باید شش ماه صبر کند؛ ضمن این که تصور خریداران بر این است که گوشی‌ خریداری‌شده بعد از مدت زمان کوتاهی کهنه و منسوخ می‌شود. از این رو، انتظار برای خرید آخرین محصولات تولیدی موجب کاهش فروش سونی شده است.

این شرایط سبب شده است که هر ساله با آمار و گزارش‌هایی در خصوص فروش یا بستن خط تولید گوشی‌های هوشمند شرکت سونی مواجه شویم. با این حال، سونی علی‌رغم این شایعات به فعالیت خود ادامه داده است. به طور مثال، گوشی هوشمند Sony Xperia XZ Premium، در کنفرانس جهانی موبایل به عنوان بهترین گوشی هوشمند جدید عرضه‌شده در سال 2017 دست یافت. این گوشی دارای صفحه‌نمایش مجهز به پنل 4K و چیپ‌ست Snapdragon 835 است.

(image)

سونی XPERIA XZ Premium

هیرای در این مصاحبه اظهار داشت که وضعیت سونی در بازار اسمارت‌فون‌ به گونه‌ای نیست که با کمپانی‌های پیشگام یعنی اپل و سامسونگ رقابت کند. با این حال، مدیر عامل سونی در این مصاحبه تأکید کرد که سونی به حضور خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد. دلیل حضور سونی در این حوزه، حفظ حلقه ارتباطی با خرده‌فروش‌ها و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات است. زیرا سونی از این طریق می‌تواند به سرعت از مزایای تغییر الگوی بعدی در چگونگی برقراری ارتباط با دیگران بهره‌برداری کند. هیرای بر این باور است که چنین تغییری هر 10 سال یک بار روی می‌دهد و چون نمی‌توان از راه‌های غیرعلمی نسبت به این تغییرات آگاهی یافت، لازم است مجموعه‌ای از ابزارها و شبکه‌ای وجود داشته باشد که برای اشخاص امکان برقراری ارتباط را فراهم سازد. او در ادامه افزوده است: «هر ده سال یا بیشتر تغییر الگویی در نحوه برقراری ارتباط روی می‌دهد؛ اما اگر در حال حاضر در این کسب‌وکار باقی نمانیم، فرصت حضور در میدان و ایجاد تغییر الگوی بعدی در ارتباطات را نخواهیم داشت».

مدیران سونی بر این باورند که در کنار سرگرمی، واقعیت مجازی فرصت‌های بسیاری را برای درخشش در بازارهای شرکتی و تجاری نیز در اختیار دارد. اگر آخرین تغییر الگوی ارتباطی با به کارگیری گسترده گوشی‌های هوشمند روی داده باشد، ممکن است دهه بعدی، دهه ظهور واقعیت مجازی باشد. البته ممکن است انواع کاملا جدید از دستگاه‌های ارتباطی تولید شوند که امروزه هیچ اطلاعی از آنها نداریم. اما به هر حال، به گفته مدیر عامل سونی این کمپانی به مشارکت در بازار ادامه خواهد داد و این امر به لطف تصمیم این شرکت برای ادامه حضور در کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر شده است.

(image)

شرکت سونی — به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های ویدئویی– هدست واقعیت مجازی خود را با نام PlayStation VR در اکتبر سال 2016 و به عنوان یکی از ابزارهای جانبی کنسول PlayStation 4 به بازار عرضه کرده بود. در گزارش مالی سه‌ماهه چهارم 2016 سونی، بخش بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای و نیز بخش نیمه‌رساناهای سونی سودآورترین بخش‌های این کمپانی بوده‌اند. اما درآمد این شرکت از ارتباطات موبایلی و دیگر بخش‌ها در مقایسه با سال 2015 افت قابل توجهی را نشان داده بود.

هیرای در ادامه به تمرکز سونی بر تحولات مرتبط با اینترنت اشیا (IoT) و واقعیت مجازی اشاره کرد. به گفته او، سونی در زمینه واقعیت مجازی، به خصوص با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه PS VR انجام داده، موقعیت مستحکمی دارد. مدیر عامل سونی معتقد است که واقعیت مجازی دیگر جنبه‌های کسب‌وکار سونی، از جمله تولید تلویزیون و فیلم را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. او در این زمینه می‌گوید: «موفقیت واقعیت مجازی اهمیت دارد، نه فقط به خاطر این که [واقعیت مجازی] به کسب‌وکار بازی‌های ویدئویی کمک می‌کند، بلکه در واقع این جریان تمام قایق‌های سونی را به پیش می‌راند. احتمالا ما بیش از دیگر شرکت‌های حاضر در بازارِ واقعیت مجازی از این امر سود می‌بریم، چرا که در بسیاری از جنبه‌های متفاوت، تجربه واقعیت مجازی و ایجاد محتوا را لمس کرده‌ایم.»

البته سونی در حال دنبال کردن SAP (یا Seed Acceleration Program) است که می‌تواند روزی تبدیل به کسب‌وکار پرسودی برای این شرکت شود. SAP گروه سرمایه‌گذاری داخلی سونی است که از ایده‌هایی با قابلیت تبدیل به تجارت‌های پرسود در آینده پشتیبانی می‌‌کند. این ایده‌ها اغلب توسط کارمندان داخلی پیشنهاد می‌شوند و گاهی نیز از شرکت‌های نوپای خارج از سونی دریافت می‌گردند.

تاکنون هیچ تاریخ مشخصی برای عرضه‌ محصولات آزمایشی که هیرای در گفتگوی خود به آنها اشاره کرد، اعلام نشده است. به علاوه منسوخ شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز در آینده‌ای نامعلوم روی خواهد داد. با این حال تردیدی نیست که سونی همچنان یکی از پرقدرت‌ترین برندهای جهان است و در صورت تولید محصولات با کیفیت، مصرف‌کنندگان برای خرید ابزارهای فناوری این شرکت اشتیاق بسیار زیادی خواهند داشت.  

گفتگو با مدیر عامل سونی – دوره جدیدی از فناوری‌های ارتباطی در حال ظهور است