گزارش IDC از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017- رشد خیره‌کننده آمازون

گزارش IDC از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017- رشد خیره‌کننده آمازون

واحد خبر mobile.ir : موسسه IDC در روز پنج‌شنبه 3 آگوست (12 مرداد 1396) جدیدترین گزارش خود را از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017 . آمار منتشرشده این موسسه نشان‌دهنده عرضه 37.9 میلیون دستگاه تبلت به بازار است که در مقایسه با 39.3 میلیون دستگاه ارائه‌شده در سه‌ماهه دوم 2016، کاهشی 3.4 درصدی را نشان می‌دهد. با این که گزارش IDC یازدهمین کاهش پیاپی در عرضه جهانی تبلت‌ها را نشان می‌دهد،‌ اما میزان کاهش عرضه امسال بر خلاف سال گذشته تک رقمی بوده است؛ خبری که برای تولیدکنندگان امیدوارکننده خواهد بود. بر اساس این گزارش، دو تولیدکننده برتر تبلت یعنی اپل و سامسونگ در مجموع حدود نیمی از سهم بازار را در اختیار دارند و همچون دو دوره‌ گذشته، به ترتیب جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص داد‌ه‌اند.

IDC Tablet Market Report Q2 2017

به گزارش IDC، کندتر شدن روند کاهش عرضه در سه‌ماهه جاری در اثر عرضه تبلت‌هایی با قیمت نسبتا پایین‌تر بوده است. صرف نظر از آشفتگی در بازار تبلت، در میان پنج تولید‌کننده اصلی و برتر بازار، سهم سه کمپانی افزایش یافته است. در واقع، فاکتور قیمت به سازندگان سطح اول تبلت کمک کرده است که سهم بازار سالانه خود را افزایش دهند. البته IDC در ادامه گزارش خود به تولیدکنندگان هشدار می‌دهد که این رشد ممکن است موقتی باشد، زیرا همانند رایانه‌های شخصی، چرخه جایگزینی تبلت‌های جدید در مقایسه با گوشی‌های هوشمند طولانی‌تر است. با فشار برندهای بزرگ برای کاهش قیمت‌، تولیدکنندگان تبلت‌های ناشناخته (موسوم به white box) و کوچک‌تر توجه خود را از بازار تبلت دور خواهند کرد؛ روندی که بنا بر گزارش IDC در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

تبلت‌های جداشدنی (detachable) که در سه‌ماهه نخست 2017 به عنوان عامل نجات‌دهنده بازار شناخته شدند، در این فصل با افت عرضه مواجه گردیده‌اند. ظاهرا دلیل این کاهش عرضه، انتظار مصرف‌کنندگان برای ارائه تبلت‌های جدیدی از این نوع توسط شرکت‌هایی مانند و بوده است. به این ترتیب، با عرضه محصولات جدید در انتهای سه‌ماهه دوم می‌توان انتظار داشت که بازار تبلت‌های جداشدنی جایگاه مستحکمی را در نیمه دوم سال جاری میلادی به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر تبلت‌های تبدیل‌شدنی (convertible) گونه‌ای از تجربه رایانشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که برای آنها شناخته‌شده‌تر است. موسسه IDC سال گذشته که تبلت‌های جداشدنی به رشد سالانه بازار تبلت‌ها تا سال 2020 کمک خواهند کرد.

IDC Tablet Market Report Q2 2017

سهم بازار 5 فروشنده برتر تبلت به میلیون عدد در فاصله فصل دوم سال 2016 تا فصل دوم 2017

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)– پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی در موسسه IDC– تا به امروز، بازار ابزارهای 2-در-1 به دو گروه عمده تقسیم شده است. در یک سو شرکت‌هایی چون اپل و مایکروسافت قرار دارند که بیشتر تبلت‌های جداشدنی را تولید می‌کنند و در سوی دیگر، تولیدکنندگان رایانه شخصی حضور دارند که عمدتا تولیدکننده دستگاه‌های تبدیل‌شدنی هستند.‌ هرچند تغییرات کندی در این زمینه آغاز شده است و تولیدکنندگان گوشی هوشمند و رایانه شخصی ارائه جایگزین‌های جذابی را در این حوزه آغاز کرده‌اند، با این حال سرعت این تغییر بسیار اندک است و Surface و آی‌پد پرو همچنان بر بخش بزرگی از بازار سیطره دارند.

از سوی دیگر، لین هوانگ (Lin Huang)– مدیر تحقیقات در بخش ابزارها و صفحه‌نمایش در موسسه IDC– بازار تبلت را به میدان مسابقه‌ای تشبیه می‌کند که در آن باید معین شود که آیا رشد تبلت‌های جداشدنی از سرعت کافی برای غلبه بر رکود طولانی‌مدت بازار تبلت‌های ساده (slate) برخوردار است یا خیر. او بر این باور است که بر اساس چنین دیدگاهی، سه‌ماهه دوم امسال نشانه‌هایی از احیای بازار را ظاهر می‌سازد و برای نیمه دوم سال 2017 می‌توان به موضوعات بسیاری امیدوار بود. رونمایی از محصولات جدید مایکروسافت و اپل با سه‌ماهه‌ای پرعرضه همراه خواهد بود، در حالی که اجرای ویندوز 10 بر بستر معماری ARM نیز می‌تواند شکاف موجود در رده‌های میانی بازار را پر کند. او در ادامه پیش‌بینی کرده است که در دوره منتهی به تعطیلات، تعداد بیشتری از تبلت‌های جداشدنی مبتنی بر سیستم‌عامل کروم عرضه شوند.

IDC Tablet Market Report Q2 2017

برندهای برتر عرضه کننده تبلت در سه ماهه دوم سال 2017 در مقایسه با زمان مشابه در سال 2016

IDC در ادامه، وضعیت و میزان عرضه تبلت پنج کمپانی برتر را در فصل دوم 2017 با جزئیات مورد بررسی قرار داده است:

اپل

بر اساس گزارش IDC، اپل در فصل دوم 2017 با عرضه 11.4 میلیون دستگاه تبلت و داشتن 30.1 درصد از سهم بازار، همچون چند دوره گذشته، در صدر جدول عرضه‌کنندگان تبلت قرار دارد. این کمپانی در این سه‌ماهه دو آی‌پد جدید معرفی کرده است. قیمت نسبتا پایین آی‌پد جدید (iPad 9.7)، دارندگان نسخه‌های قدیمی را به ارتقاء دستگاه‌های خود و تقاضا برای تبلت جدید ترغیب کرده است.

Apple iPad Pro 10.5

اپل iPad Pro 10.5

در عین حال، حرکت اپل به سوی تولید تبلت‌های جداشدنی با عرضه آی‌پد پروی 10.5 اینچی و تغییرات عمده در iOS (احتمالا در اواخر سال جاری میلادی) ادامه داشته است. سهم بازار اپل با رشدی نزدیک به 5 درصد، از 25.4 در فصل دوم 2016 به 30.1 درصد رسیده است. شایان ذکر است که در گزارش مالی اخیرِ اپل نیز به افزایش تعداد آی‌پدها فروخته‌شده .

سامسونگ

در این سه‌ماهه توانسته است میزان عرضه خود را نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2016 بدون تغییر نگاه دارد و جایگاه دوم را در بازار حفظ کند. بر اساس گزارش‌ها، این شرکت کره‌ای در بازار تبلت‌های جداشدنی پس از اپل و مایکروسافت در جایگاه سوم قرار دارد. البته در طراحی تبلت‌های سامسونگ استفاده از هر دو سیستم‌عامل اندروید و ویندوز به چشم می‌خورد.

Samsung Galaxy Tab T3

سامسونگ گلکسی Tab S3

در سطح بازار جهانی، تبلت‌های ساده سامسونگ حضور چشمگیری دارند؛ هرچند به مانند بسیاری از تولیدکنندگان رقابت سختی میان آنها در جریان است.سامسونگ در این سه‌ماهه با عرضه 6 میلیون تبلت، 15.8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد، افت 0.8 درصدی را نشان می‌دهد.

هواوی

آمار منتشر شده IDC نشان می‌دهد که کمپانی چینی از آوریل تا ژوئن 2017، در مقایسه با سال گذشته 900 هزار تبلت بیشتر به فروش رسانده و سهم بازار آن 2.7 درصد رشد داشته است. هواوی در این سه‌ماهه با رشد قابل توجه 47.1 درصدی 3 میلیون دستگاه تبلت عرضه کرده و 8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

Huawei MediaPad T3 10

هواوی MediaPad T3

سرمایه‌گذاری هواوی در بازاریابی محصولات خود برای کشورهای اروپایی و آسیایی همچنان ادامه دارد و این تلاش‌ها سبب شده‌ است که این تولیدکننده چینی در بازار تبلت نیز همانند بازار گوشی‌های هوشمند در جایگاه سوم قرار گیرد. این شرکت چینی با عرضه تبلت‌های ارزان‌قیمت، دارای قابلیت‌های cellular و پشتیبانی از اتصال 3G و 4G داخلی توانسته است به تدریج از رقبایی همچون لنوو پیشی گیرد. با این حال، به نظر می‌رسد هواوی در بازار محصولات جداشدنی تا حدودی محتاط عمل می‌کند و محصولات اخیر این شرکت نیز به صورت محدود رونمایی شده‌اند.

آمازون

استراتژی قیمت‌گذاریِ تهاجمی (که IDC در گزارش خود از آن با عنوان Amazon.com یاد کرده است) تاثیر مطلوبی در اکوسیستم همواره در حال رشد این شرکت داشته است. آمازون خط تولید خود را بروزرسانی کرده و تبلت‌های جدیدی با قیمت مناسب وارد بازار کرده است. به علاوه، این شرکت سرویس الکسا را به بریتانیا نیز گسترش داده است. در کنار این تلاش‌ها باید توجه کرد که آمازون تنها تولیدکننده بزرگی است که به طور جدی در زمینه تولید تبلت برای کودکان فعالیت می‌کند. نتایج مطلوبی از این رویکرد آمازون به دست آمده و در تثبیت این کمپانی در بازار موثر واقع شده است.

Amazon Kindle Fire HD for Kids

بر اساس آمار منتشر شده IDC، آمازون در سه‌ماهه دوم 2017، معادل 2.4 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده و سهمی 6.4 درصدی را به خود اختصاص داده است. این شرکت در میان پنج برند برتر عرضه‌کننده تبلت بیشترین رشد را داشته است و نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته میلادی، رشد 51.7 درصد را تجربه کرده است.

لنوو

علی‌رغم افت سالانه، به آهستگی در حال افزایش سهم تبلت‌های جداشدنی در سبد کالای خود است که به طور معمول، متوسط قیمت فروشی بالاتری دارند. البته استراتژی قیمت‌گذاری ارزان‌تر این شرکت که تاکنون بر آسیا متمرکز بوده است، تا کنون موفق عمل کرده اما ظاهرا با گذشت زمان کارایی آن کاهش می‌یابد. مطابق گزارش IDC، این کمپانی با عرضه 2.2 دستگاه و سهم بازار 5.7 درصدی، افت سالانه‌ 14.6 درصدی از لحاظ تعداد عرضه داشته است و در جایگاه پنجم جدول عرضه‌کنندگان تبلت در فصل دوم 2017 قرار دارد.

گفتنی است که موسسه Strategy Analytics نیز اخیرا گزارش خود را در خصوص سهم سیستم‌عامل تبلت‌ها منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، iOS افزایش 26 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که سهم اندروید کاهش یافته و به 60 درصد رسیده است. در کنار این دو سیستم‌عامل، جایگاه ویندوز با حدود 14 درصد تقریبا ثابت مانده است. 

گزارش IDC از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017- رشد خیره‌کننده آمازون

(image)

واحد خبر mobile.ir : موسسه IDC در روز پنج‌شنبه 3 آگوست (12 مرداد 1396) جدیدترین گزارش خود را از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017 . آمار منتشرشده این موسسه نشان‌دهنده عرضه 37.9 میلیون دستگاه تبلت به بازار است که در مقایسه با 39.3 میلیون دستگاه ارائه‌شده در سه‌ماهه دوم 2016، کاهشی 3.4 درصدی را نشان می‌دهد. با این که گزارش IDC یازدهمین کاهش پیاپی در عرضه جهانی تبلت‌ها را نشان می‌دهد،‌ اما میزان کاهش عرضه امسال بر خلاف سال گذشته تک رقمی بوده است؛ خبری که برای تولیدکنندگان امیدوارکننده خواهد بود. بر اساس این گزارش، دو تولیدکننده برتر تبلت یعنی اپل و سامسونگ در مجموع حدود نیمی از سهم بازار را در اختیار دارند و همچون دو دوره‌ گذشته، به ترتیب جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص داد‌ه‌اند.

(image)

به گزارش IDC، کندتر شدن روند کاهش عرضه در سه‌ماهه جاری در اثر عرضه تبلت‌هایی با قیمت نسبتا پایین‌تر بوده است. صرف نظر از آشفتگی در بازار تبلت، در میان پنج تولید‌کننده اصلی و برتر بازار، سهم سه کمپانی افزایش یافته است. در واقع، فاکتور قیمت به سازندگان سطح اول تبلت کمک کرده است که سهم بازار سالانه خود را افزایش دهند. البته IDC در ادامه گزارش خود به تولیدکنندگان هشدار می‌دهد که این رشد ممکن است موقتی باشد، زیرا همانند رایانه‌های شخصی، چرخه جایگزینی تبلت‌های جدید در مقایسه با گوشی‌های هوشمند طولانی‌تر است. با فشار برندهای بزرگ برای کاهش قیمت‌، تولیدکنندگان تبلت‌های ناشناخته (موسوم به white box) و کوچک‌تر توجه خود را از بازار تبلت دور خواهند کرد؛ روندی که بنا بر گزارش IDC در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

تبلت‌های جداشدنی (detachable) که در سه‌ماهه نخست 2017 به عنوان عامل نجات‌دهنده بازار شناخته شدند، در این فصل با افت عرضه مواجه گردیده‌اند. ظاهرا دلیل این کاهش عرضه، انتظار مصرف‌کنندگان برای ارائه تبلت‌های جدیدی از این نوع توسط شرکت‌هایی مانند و بوده است. به این ترتیب، با عرضه محصولات جدید در انتهای سه‌ماهه دوم می‌توان انتظار داشت که بازار تبلت‌های جداشدنی جایگاه مستحکمی را در نیمه دوم سال جاری میلادی به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر تبلت‌های تبدیل‌شدنی (convertible) گونه‌ای از تجربه رایانشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که برای آنها شناخته‌شده‌تر است. موسسه IDC سال گذشته که تبلت‌های جداشدنی به رشد سالانه بازار تبلت‌ها تا سال 2020 کمک خواهند کرد.

(image)

سهم بازار 5 فروشنده برتر تبلت به میلیون عدد در فاصله فصل دوم سال 2016 تا فصل دوم 2017

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)– پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی در موسسه IDC– تا به امروز، بازار ابزارهای 2-در-1 به دو گروه عمده تقسیم شده است. در یک سو شرکت‌هایی چون اپل و مایکروسافت قرار دارند که بیشتر تبلت‌های جداشدنی را تولید می‌کنند و در سوی دیگر، تولیدکنندگان رایانه شخصی حضور دارند که عمدتا تولیدکننده دستگاه‌های تبدیل‌شدنی هستند.‌ هرچند تغییرات کندی در این زمینه آغاز شده است و تولیدکنندگان گوشی هوشمند و رایانه شخصی ارائه جایگزین‌های جذابی را در این حوزه آغاز کرده‌اند، با این حال سرعت این تغییر بسیار اندک است و Surface و آی‌پد پرو همچنان بر بخش بزرگی از بازار سیطره دارند.

از سوی دیگر، لین هوانگ (Lin Huang)– مدیر تحقیقات در بخش ابزارها و صفحه‌نمایش در موسسه IDC– بازار تبلت را به میدان مسابقه‌ای تشبیه می‌کند که در آن باید معین شود که آیا رشد تبلت‌های جداشدنی از سرعت کافی برای غلبه بر رکود طولانی‌مدت بازار تبلت‌های ساده (slate) برخوردار است یا خیر. او بر این باور است که بر اساس چنین دیدگاهی، سه‌ماهه دوم امسال نشانه‌هایی از احیای بازار را ظاهر می‌سازد و برای نیمه دوم سال 2017 می‌توان به موضوعات بسیاری امیدوار بود. رونمایی از محصولات جدید مایکروسافت و اپل با سه‌ماهه‌ای پرعرضه همراه خواهد بود، در حالی که اجرای ویندوز 10 بر بستر معماری ARM نیز می‌تواند شکاف موجود در رده‌های میانی بازار را پر کند. او در ادامه پیش‌بینی کرده است که در دوره منتهی به تعطیلات، تعداد بیشتری از تبلت‌های جداشدنی مبتنی بر سیستم‌عامل کروم عرضه شوند.

(image)

برندهای برتر عرضه کننده تبلت در سه ماهه دوم سال 2017 در مقایسه با زمان مشابه در سال 2016

IDC در ادامه، وضعیت و میزان عرضه تبلت پنج کمپانی برتر را در فصل دوم 2017 با جزئیات مورد بررسی قرار داده است:

اپل

بر اساس گزارش IDC، اپل در فصل دوم 2017 با عرضه 11.4 میلیون دستگاه تبلت و داشتن 30.1 درصد از سهم بازار، همچون چند دوره گذشته، در صدر جدول عرضه‌کنندگان تبلت قرار دارد. این کمپانی در این سه‌ماهه دو آی‌پد جدید معرفی کرده است. قیمت نسبتا پایین آی‌پد جدید (iPad 9.7)، دارندگان نسخه‌های قدیمی را به ارتقاء دستگاه‌های خود و تقاضا برای تبلت جدید ترغیب کرده است.

(image)

اپل iPad Pro 10.5

در عین حال، حرکت اپل به سوی تولید تبلت‌های جداشدنی با عرضه آی‌پد پروی 10.5 اینچی و تغییرات عمده در iOS (احتمالا در اواخر سال جاری میلادی) ادامه داشته است. سهم بازار اپل با رشدی نزدیک به 5 درصد، از 25.4 در فصل دوم 2016 به 30.1 درصد رسیده است. شایان ذکر است که در گزارش مالی اخیرِ اپل نیز به افزایش تعداد آی‌پدها فروخته‌شده .

سامسونگ

در این سه‌ماهه توانسته است میزان عرضه خود را نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2016 بدون تغییر نگاه دارد و جایگاه دوم را در بازار حفظ کند. بر اساس گزارش‌ها، این شرکت کره‌ای در بازار تبلت‌های جداشدنی پس از اپل و مایکروسافت در جایگاه سوم قرار دارد. البته در طراحی تبلت‌های سامسونگ استفاده از هر دو سیستم‌عامل اندروید و ویندوز به چشم می‌خورد.

(image)

سامسونگ گلکسی Tab S3

در سطح بازار جهانی، تبلت‌های ساده سامسونگ حضور چشمگیری دارند؛ هرچند به مانند بسیاری از تولیدکنندگان رقابت سختی میان آنها در جریان است.سامسونگ در این سه‌ماهه با عرضه 6 میلیون تبلت، 15.8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد، افت 0.8 درصدی را نشان می‌دهد.

هواوی

آمار منتشر شده IDC نشان می‌دهد که کمپانی چینی از آوریل تا ژوئن 2017، در مقایسه با سال گذشته 900 هزار تبلت بیشتر به فروش رسانده و سهم بازار آن 2.7 درصد رشد داشته است. هواوی در این سه‌ماهه با رشد قابل توجه 47.1 درصدی 3 میلیون دستگاه تبلت عرضه کرده و 8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

(image)

هواوی MediaPad T3

سرمایه‌گذاری هواوی در بازاریابی محصولات خود برای کشورهای اروپایی و آسیایی همچنان ادامه دارد و این تلاش‌ها سبب شده‌ است که این تولیدکننده چینی در بازار تبلت نیز همانند بازار گوشی‌های هوشمند در جایگاه سوم قرار گیرد. این شرکت چینی با عرضه تبلت‌های ارزان‌قیمت، دارای قابلیت‌های cellular و پشتیبانی از اتصال 3G و 4G داخلی توانسته است به تدریج از رقبایی همچون لنوو پیشی گیرد. با این حال، به نظر می‌رسد هواوی در بازار محصولات جداشدنی تا حدودی محتاط عمل می‌کند و محصولات اخیر این شرکت نیز به صورت محدود رونمایی شده‌اند.

آمازون

استراتژی قیمت‌گذاریِ تهاجمی (که IDC در گزارش خود از آن با عنوان Amazon.com یاد کرده است) تاثیر مطلوبی در اکوسیستم همواره در حال رشد این شرکت داشته است. آمازون خط تولید خود را بروزرسانی کرده و تبلت‌های جدیدی با قیمت مناسب وارد بازار کرده است. به علاوه، این شرکت سرویس الکسا را به بریتانیا نیز گسترش داده است. در کنار این تلاش‌ها باید توجه کرد که آمازون تنها تولیدکننده بزرگی است که به طور جدی در زمینه تولید تبلت برای کودکان فعالیت می‌کند. نتایج مطلوبی از این رویکرد آمازون به دست آمده و در تثبیت این کمپانی در بازار موثر واقع شده است.

(image)

بر اساس آمار منتشر شده IDC، آمازون در سه‌ماهه دوم 2017، معادل 2.4 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده و سهمی 6.4 درصدی را به خود اختصاص داده است. این شرکت در میان پنج برند برتر عرضه‌کننده تبلت بیشترین رشد را داشته است و نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته میلادی، رشد 51.7 درصد را تجربه کرده است.

لنوو

علی‌رغم افت سالانه، به آهستگی در حال افزایش سهم تبلت‌های جداشدنی در سبد کالای خود است که به طور معمول، متوسط قیمت فروشی بالاتری دارند. البته استراتژی قیمت‌گذاری ارزان‌تر این شرکت که تاکنون بر آسیا متمرکز بوده است، تا کنون موفق عمل کرده اما ظاهرا با گذشت زمان کارایی آن کاهش می‌یابد. مطابق گزارش IDC، این کمپانی با عرضه 2.2 دستگاه و سهم بازار 5.7 درصدی، افت سالانه‌ 14.6 درصدی از لحاظ تعداد عرضه داشته است و در جایگاه پنجم جدول عرضه‌کنندگان تبلت در فصل دوم 2017 قرار دارد.

گفتنی است که موسسه Strategy Analytics نیز اخیرا گزارش خود را در خصوص سهم سیستم‌عامل تبلت‌ها منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، iOS افزایش 26 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که سهم اندروید کاهش یافته و به 60 درصد رسیده است. در کنار این دو سیستم‌عامل، جایگاه ویندوز با حدود 14 درصد تقریبا ثابت مانده است. 

گزارش IDC از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017- رشد خیره‌کننده آمازون