گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در سال 2017 – اپل، یگانه بیگانه قدرتمند در جمع چشم‌بادامی‌ها

گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در سال 2017 – اپل، یگانه بیگانه قدرتمند در جمع چشم‌بادامی‌ها

واحد خبر mobile.ir : بازار چین بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون در دنیا محسوب شده و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید گوشی جدیدتر (که در چین بیشتر از قبل شده)، این بازار را در سال 2017 به شدت رقابتی کرد. مصرف‌کنندگان چینی – که احتمالا سخت‌گیرترین و مشکل‌پسندترین خریداران اسمارت‌فون در دنیا هستند – با گزینه‌های باکیفیت زیادی مواجه بوده و کمپانی‌های سازنده، برای جلب نظر آنها، سال سختی را پشت سر گذاشتند. اما به‌رغم تلاش‌های فراوان این کمپانی‌ها و اقداماتی چون گسترش کانال‌های فروش و ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان، رشد بازار اسمارت‌فون چین در سال 2017، نسبت به سال 2016 تغییری نداشت. ظهور اسمارت‌فون‌های بدون حاشیه از نیمه دوم سال 2017، پدیده قابل‌توجهی بود، ولی بسیاری از کمپانی‌ها نتوانستند از محبوبیت این گوشی‌ها در جهت فروش بیشتر استفاده کنند.

Counterpoint China Smartphone Market 2017 Report

اخیرا مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در روز دوشنبه 15 ژانویه 2018 (25 دی 1396) با انتشار ، تحلیلی جامع از مهم‌ترین سازندگان اسمارت‌فون و پرفروش‌ترین دیوایس‌های آنها در چین، ارائه داد. طبق این گزارش – که 10 اسمارت‌فون پرفروش سال 2017 بازار چین در آن اعلام شده – گوشی OPPO R9s با در اختیار داشتن 3 درصد از سهم بازار، پرفروش‌ترین اسمارت‌فون سال نام گرفت و بعد از آن، (با سهم 2.8 درصد) و vivo X9 (با سهم 2.7 درصد) به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

Counterpoint China Smartphone Market 2017 Report

در بین 10 گوشی هوشمند پرفروش سال 2017 در چین، 3 دیوایس متعلق به OPPO بوده و از شرکت‌های ، vivo و ‌برند آنر ، هر کدام 2 گوشی به چشم می‌خورد. اسمارت‌فون نیز، تنها نماینده شائومی در این لیست به شمار می‌آید. با این اوصاف، اپل تنها کمپانی غیرچینی‌ست که محصولاتش در بین 10 اسمارت‌فون پرفروش چین جای دارد. OPPO و vivo نیز بدون شک بهترین عملکرد را در بین سازندگان داخلی داشته‌اند، که البته هر دو زیرمجموعه کمپانی بزرگ محسوب می‌شوند. نکته دیگر آنکه، به جز آیفون‌های 7 و 7 پلاس، بقیه گوشی‌های این لیست 10 تایی، میان‌رده محسوب می‌شوند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، فروش این 10 مدل در سال 2017، به طور متوسط از 1 میلیون دستگاه در ماه بیشتر بوده است.

در ادامه جزییات بیشتری از برندهای برتر بازار چین در سال 2017 را مرور می‌کنیم:

• OPPO

همانطور که گفته شد، OPPO R9s پرفروش‌ترین گوشی هوشمند چین در سال 2017 بوده است. تحلیلگران Counterpoint معتقدند علاوه بر نفوذ گسترده شبکه فروش آفلاین OPPO، عامل دیگری نیز در موفقیت R9s دخیل بوده: استراتژی‌های مربوط به محصولات و قیمت‌گذاری که با تقاضای بازار چین همگام بوده‌اند.

در رابطه با استراتژی OPPO در زمینه تولید باید بگوییم OPPO به این حقیقت پی برده بود که گرفتن سلفی با اسمارت‌فون و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی برای چینی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، OPPO تصمیم گرفت روی قابلیتی کار کند که در آن، سلفی گرفته شده به طور خودکار زیباسازی شود. این گونه بود که اسمارت‌فون R9s با تمرکز بر این ویژگی و با شعار “More clear at this moment” (واضح‌تر در این لحظه) به تولید رسید و با برخورداری از بدنه‌ای فوق‌العاده نازک و رنگ‌های متنوع، توانست نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان چینی را در سال 2017 به خود معطوف کند.

Oppo R9s

Oppo R9s

استراتژی قیمت‌گذاری OPPO نیز به این شکل است که این کمپانی با نشانه گرفتن رده متوسط بازار، بیشتر مدل‌هایش را بین 200 تا 450 دلار قیمت‌گذاری کرده که محبوب‌ترین رده قیمت در چین به شمار می‌رود.

یکی دیگر از راهکارهایی که برای OPPO مفید بوده، آن است که به جای اشباع بازار از مدل‌های مختلف (مثل سامسونگ)، تنوع کمتری در تعداد مدل‌ها داشته و در عوض تمرکز خود را روی چند محصول کلیدی معطوف کرده است. علی‌رغم این محدودیت در تعداد محصولات، شاهد آن هستیم که سه تا از 10 دیوایس پرفروش چین در سال 2017 متعلق به این شرکت است. طبیعی‌ست که کمپانی‌هایی چون سامسونگ و سونی که نمایشگر و سنسور دوربین این گوشی را تأمین کردند نیز، از محبوبیت بالای این مدل در چین، سود برده‌اند.

• اپل

همانطور که گفته شد، اپل تنها کمپانی خارجی بود که به لطف موفقیت آیفون‌های سری 7 توانست نماینده‌هایی را بین 10 اسمارت‌فون پرفروش چین داشته باشد. البته، اجرای سیاست کاهش قیمت‌ها از سوی اپل بود که باعث شد فروش آیفون‌های سری 7 در نیمه دوم سال 2017 افزایش یافته و متعاقبا رقابت‌پذیری این مدل‌ها نیز بیشتر شود. این امر در مورد آیفون 7 پلاس 128 گیگابایتی نمود بیشتری دارد، چرا که قیمت آن با کاهش 16 درصدی به 900 دلار تنزل یافت. ناگفته نماند، طی سال 2017، آیفون 7 پلاس در چین – نسبت به – فروش بیشتری داشته و این نشان می‌دهد که بر خلاف تصور غالب، “قیمت” تنها دغدغه مصرف‌کنندگان چینی نیست.

Apple iPhone 7 Plus

اپل آیفون 7 پلاس

البته برخی کارشناسان نظر دیگری داشته و نسبت به ادامه روند رو به رشد اپل در چین ابراز تردید کرده‌اند. به عنوان مثال نیل شاه (Neil Shah)، از تحلیلگران Counterpoint، ضمن تحسین از لحاظ طراحی و نوآوری، معتقد است که قیمت بالای آیفون X، خرید این دیوایس را برای عمده مصرف‌کنندگان چینی ناممکن می‌کند. اما در مجموع به نظر می‌رسد اپل برنامه ویژه‌ای برای بازار چین داشته و با اقداماتی مثل ایجاد نقش مدیرعاملی برای کشور چین، قصد دارد حضور خود را در این کشور پررنگ‌تر کند (که صد البته با وجود رقبای چینی سرسخت، کار دشواری را در پیش دارد).

• vivo

اسمارت‌فون‌های vivo X9 و vivo Y66 به ترتیب در رتبه‌های سوم و هفتم پرفروش‌های چین در سال 2017 جای گرفتند. درست مثل OPPO R9s، محبوبیت vivo X9 نیز در گرو استراتژی شرکت در حوزه‌های تولید و قیمت‌گذاری بوده است. این اسمارت‌فون، با بهره‌مندی از سیستم‌ 2 دوربینه در جلو – که ظاهرا سلفی‌های باکیفیتی به دست می‌دهد – توانست محبوبیت خاصی بین کاربران چینی و به ویژه سلفی‌بازها پیدا کند.

vivo X9

vivo X9

همچنین، شرکت برای پاسخ به سلایق گوناگون، vivo X9 را با رنگ‌های مختلفی به تولید رساند. به علاوه، برای جلب هرچه بیشتر توجه مصرف‌کنندگان و افزایش چرخه عمر محصول، vivo ورژن‌های جدیدی از این مدل را روانه بازار کرد، از جمله ورژنی با نام NBA با بدنه براق آبی‌رنگ.

• آنر هواوی

با وجود اینکه هواوی برند پیشرو در چین محسوب می‌شود، این شرکت نتوانست بین 10 اسمارت‌فون برتر بازار قدرت‌نمایی کند و گوشی‌های Honor 8 Lite و نتوانستند به جایگاه‌هایی بهتر از هشتمی و دهمی در این لیست دست یابند. بر خلاف استراتژی برندهای OPPO و vivo، هواوی طیف گسترده‌ای از گوشی‌ها را با همه نوع قیمتی تولید کرده و از نظر فروش حرف اول را در چین می‌زند، اما همین استراتژی، شرایط را برای برجسته شدن یک مدل خاص از اسمارت‌فون‌های این کمپانی دشوار کرده است.

honor 8 Lite

هواوی Honor 8 Lite

Honor 8 Lite به خاطر طراحی به‌روز و بدنه آینه‌گونه‌اش، در بین جوانان از محبوبیت خاصی برخوردار شد و Honor Enjoy 6X نیز با سیستم 2 دوربینه و قیمت مناسب‌اش (زیر 200 دلار) توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. لازم به ذکر است که برند Honor با تخصص در زمینه فروش اینترنتی، موفق شد ارتباط نزدیکی با پلتفرم‌های بزرگ تجارت الکترونیک در چین برقرار کند و در نتیجه تسهیلات فراوانی را برای خرید به مشتریان ارائه نماید. Counterpoint بر این باور است که همین قدرت Honor در کانال‌های فروش آنلاین، یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار در قرارگیری محصولات این برند بین 10 گوشی برتر بوده است.

• شائومی

شائومی که دوران سختی را در سال 2016 پشت سر گذاشته بود، به حیات خود در بازار چین ادامه داد و در سال 2017 مجددا به جایگاه سابق خود بازگشت. به گفته تحلیلگران Counterpoint، این بازگشت موفقیت‌آمیز، نتیجه بازسازی‌های سازمانی و بهبود در مدیریت زنجیره تأمین این کمپانی بوده که مستقیما زیر نظر لی جون (Lei Jun) مدیر عامل و بنیان‌گذار شائومی، انجام شده است.

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، اسمارت‌فون – که توسط شرکت Huaqin Telecom طراحی شده – توانست عنوان نهمین گوشی هوشمند پرفروش چین در سال 2017 را کسب کند. یکی از نکات جالب، به کارگیری شخصیت مجازی و محبوب Hatsune Miku به عنوان سخنگوی گوشی‌ست که همین مورد، محبوبیت Redmi Note 4X را در بین نوجوانان چینی در پی داشته است.

Xiaomi Redmi Note 4X

شائومی Redmi Note 4X

در سال 2017، شائومی برای اطمینان از عرضه محصول و کیفیت تحویل و خدمات مشتریان، روابط خود را با شرکایش در زمینه زنجیره تأمین و توزیع، بهبود بخشید. پشتیبانی شدن از سوی شرکای کلیدی، یکی از عوامل تأثیرگذار در احیای شائومی در سال 2017 عنوان شده است.

در پایان، ذکر این نکته ضروری‌ست که مؤسسه Counterpoint، عوامل موفقیت در بازار چین را در 4 مورد خلاصه کرده است: مدیریت زنجیره تأمین، ارائه قیمت‌های مناسب، تمرکز روی مدل‌های محدود (به جای تولید مدل‌های فراوان) و نهایتا مشخصات بالای گوشی. به گفته Counterpoint، همانطور که تمرکز بر قابلیت‌های عکس‌برداری اسمارت‌فون در سال 2017 یکی از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت گوشی‌ها بود، نمایشگرهای بدون حاشیه نیز، استاندارد جدیدی برای سال 2018 محسوب شده و در لیست 10 تایی سال 2018، شاهد این دست گوشی‌ها خواهیم بود.  

گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در سال 2017 – اپل، یگانه بیگانه قدرتمند در جمع چشم‌بادامی‌ها

(image)

واحد خبر mobile.ir : بازار چین بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون در دنیا محسوب شده و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید گوشی جدیدتر (که در چین بیشتر از قبل شده)، این بازار را در سال 2017 به شدت رقابتی کرد. مصرف‌کنندگان چینی – که احتمالا سخت‌گیرترین و مشکل‌پسندترین خریداران اسمارت‌فون در دنیا هستند – با گزینه‌های باکیفیت زیادی مواجه بوده و کمپانی‌های سازنده، برای جلب نظر آنها، سال سختی را پشت سر گذاشتند. اما به‌رغم تلاش‌های فراوان این کمپانی‌ها و اقداماتی چون گسترش کانال‌های فروش و ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان، رشد بازار اسمارت‌فون چین در سال 2017، نسبت به سال 2016 تغییری نداشت. ظهور اسمارت‌فون‌های بدون حاشیه از نیمه دوم سال 2017، پدیده قابل‌توجهی بود، ولی بسیاری از کمپانی‌ها نتوانستند از محبوبیت این گوشی‌ها در جهت فروش بیشتر استفاده کنند.

(image)

اخیرا مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در روز دوشنبه 15 ژانویه 2018 (25 دی 1396) با انتشار ، تحلیلی جامع از مهم‌ترین سازندگان اسمارت‌فون و پرفروش‌ترین دیوایس‌های آنها در چین، ارائه داد. طبق این گزارش – که 10 اسمارت‌فون پرفروش سال 2017 بازار چین در آن اعلام شده – گوشی OPPO R9s با در اختیار داشتن 3 درصد از سهم بازار، پرفروش‌ترین اسمارت‌فون سال نام گرفت و بعد از آن، (با سهم 2.8 درصد) و vivo X9 (با سهم 2.7 درصد) به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

(image)

در بین 10 گوشی هوشمند پرفروش سال 2017 در چین، 3 دیوایس متعلق به OPPO بوده و از شرکت‌های ، vivo و ‌برند آنر ، هر کدام 2 گوشی به چشم می‌خورد. اسمارت‌فون نیز، تنها نماینده شائومی در این لیست به شمار می‌آید. با این اوصاف، اپل تنها کمپانی غیرچینی‌ست که محصولاتش در بین 10 اسمارت‌فون پرفروش چین جای دارد. OPPO و vivo نیز بدون شک بهترین عملکرد را در بین سازندگان داخلی داشته‌اند، که البته هر دو زیرمجموعه کمپانی بزرگ محسوب می‌شوند. نکته دیگر آنکه، به جز آیفون‌های 7 و 7 پلاس، بقیه گوشی‌های این لیست 10 تایی، میان‌رده محسوب می‌شوند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، فروش این 10 مدل در سال 2017، به طور متوسط از 1 میلیون دستگاه در ماه بیشتر بوده است.

در ادامه جزییات بیشتری از برندهای برتر بازار چین در سال 2017 را مرور می‌کنیم:

• OPPO

همانطور که گفته شد، OPPO R9s پرفروش‌ترین گوشی هوشمند چین در سال 2017 بوده است. تحلیلگران Counterpoint معتقدند علاوه بر نفوذ گسترده شبکه فروش آفلاین OPPO، عامل دیگری نیز در موفقیت R9s دخیل بوده: استراتژی‌های مربوط به محصولات و قیمت‌گذاری که با تقاضای بازار چین همگام بوده‌اند.

در رابطه با استراتژی OPPO در زمینه تولید باید بگوییم OPPO به این حقیقت پی برده بود که گرفتن سلفی با اسمارت‌فون و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی برای چینی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، OPPO تصمیم گرفت روی قابلیتی کار کند که در آن، سلفی گرفته شده به طور خودکار زیباسازی شود. این گونه بود که اسمارت‌فون R9s با تمرکز بر این ویژگی و با شعار “More clear at this moment” (واضح‌تر در این لحظه) به تولید رسید و با برخورداری از بدنه‌ای فوق‌العاده نازک و رنگ‌های متنوع، توانست نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان چینی را در سال 2017 به خود معطوف کند.

(image)

Oppo R9s

استراتژی قیمت‌گذاری OPPO نیز به این شکل است که این کمپانی با نشانه گرفتن رده متوسط بازار، بیشتر مدل‌هایش را بین 200 تا 450 دلار قیمت‌گذاری کرده که محبوب‌ترین رده قیمت در چین به شمار می‌رود.

یکی دیگر از راهکارهایی که برای OPPO مفید بوده، آن است که به جای اشباع بازار از مدل‌های مختلف (مثل سامسونگ)، تنوع کمتری در تعداد مدل‌ها داشته و در عوض تمرکز خود را روی چند محصول کلیدی معطوف کرده است. علی‌رغم این محدودیت در تعداد محصولات، شاهد آن هستیم که سه تا از 10 دیوایس پرفروش چین در سال 2017 متعلق به این شرکت است. طبیعی‌ست که کمپانی‌هایی چون سامسونگ و سونی که نمایشگر و سنسور دوربین این گوشی را تأمین کردند نیز، از محبوبیت بالای این مدل در چین، سود برده‌اند.

• اپل

همانطور که گفته شد، اپل تنها کمپانی خارجی بود که به لطف موفقیت آیفون‌های سری 7 توانست نماینده‌هایی را بین 10 اسمارت‌فون پرفروش چین داشته باشد. البته، اجرای سیاست کاهش قیمت‌ها از سوی اپل بود که باعث شد فروش آیفون‌های سری 7 در نیمه دوم سال 2017 افزایش یافته و متعاقبا رقابت‌پذیری این مدل‌ها نیز بیشتر شود. این امر در مورد آیفون 7 پلاس 128 گیگابایتی نمود بیشتری دارد، چرا که قیمت آن با کاهش 16 درصدی به 900 دلار تنزل یافت. ناگفته نماند، طی سال 2017، آیفون 7 پلاس در چین – نسبت به – فروش بیشتری داشته و این نشان می‌دهد که بر خلاف تصور غالب، “قیمت” تنها دغدغه مصرف‌کنندگان چینی نیست.

(image)

اپل آیفون 7 پلاس

البته برخی کارشناسان نظر دیگری داشته و نسبت به ادامه روند رو به رشد اپل در چین ابراز تردید کرده‌اند. به عنوان مثال نیل شاه (Neil Shah)، از تحلیلگران Counterpoint، ضمن تحسین از لحاظ طراحی و نوآوری، معتقد است که قیمت بالای آیفون X، خرید این دیوایس را برای عمده مصرف‌کنندگان چینی ناممکن می‌کند. اما در مجموع به نظر می‌رسد اپل برنامه ویژه‌ای برای بازار چین داشته و با اقداماتی مثل ایجاد نقش مدیرعاملی برای کشور چین، قصد دارد حضور خود را در این کشور پررنگ‌تر کند (که صد البته با وجود رقبای چینی سرسخت، کار دشواری را در پیش دارد).

• vivo

اسمارت‌فون‌های vivo X9 و vivo Y66 به ترتیب در رتبه‌های سوم و هفتم پرفروش‌های چین در سال 2017 جای گرفتند. درست مثل OPPO R9s، محبوبیت vivo X9 نیز در گرو استراتژی شرکت در حوزه‌های تولید و قیمت‌گذاری بوده است. این اسمارت‌فون، با بهره‌مندی از سیستم‌ 2 دوربینه در جلو – که ظاهرا سلفی‌های باکیفیتی به دست می‌دهد – توانست محبوبیت خاصی بین کاربران چینی و به ویژه سلفی‌بازها پیدا کند.

(image)

vivo X9

همچنین، شرکت برای پاسخ به سلایق گوناگون، vivo X9 را با رنگ‌های مختلفی به تولید رساند. به علاوه، برای جلب هرچه بیشتر توجه مصرف‌کنندگان و افزایش چرخه عمر محصول، vivo ورژن‌های جدیدی از این مدل را روانه بازار کرد، از جمله ورژنی با نام NBA با بدنه براق آبی‌رنگ.

• آنر هواوی

با وجود اینکه هواوی برند پیشرو در چین محسوب می‌شود، این شرکت نتوانست بین 10 اسمارت‌فون برتر بازار قدرت‌نمایی کند و گوشی‌های Honor 8 Lite و نتوانستند به جایگاه‌هایی بهتر از هشتمی و دهمی در این لیست دست یابند. بر خلاف استراتژی برندهای OPPO و vivo، هواوی طیف گسترده‌ای از گوشی‌ها را با همه نوع قیمتی تولید کرده و از نظر فروش حرف اول را در چین می‌زند، اما همین استراتژی، شرایط را برای برجسته شدن یک مدل خاص از اسمارت‌فون‌های این کمپانی دشوار کرده است.

(image)

هواوی Honor 8 Lite

Honor 8 Lite به خاطر طراحی به‌روز و بدنه آینه‌گونه‌اش، در بین جوانان از محبوبیت خاصی برخوردار شد و Honor Enjoy 6X نیز با سیستم 2 دوربینه و قیمت مناسب‌اش (زیر 200 دلار) توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. لازم به ذکر است که برند Honor با تخصص در زمینه فروش اینترنتی، موفق شد ارتباط نزدیکی با پلتفرم‌های بزرگ تجارت الکترونیک در چین برقرار کند و در نتیجه تسهیلات فراوانی را برای خرید به مشتریان ارائه نماید. Counterpoint بر این باور است که همین قدرت Honor در کانال‌های فروش آنلاین، یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار در قرارگیری محصولات این برند بین 10 گوشی برتر بوده است.

• شائومی

شائومی که دوران سختی را در سال 2016 پشت سر گذاشته بود، به حیات خود در بازار چین ادامه داد و در سال 2017 مجددا به جایگاه سابق خود بازگشت. به گفته تحلیلگران Counterpoint، این بازگشت موفقیت‌آمیز، نتیجه بازسازی‌های سازمانی و بهبود در مدیریت زنجیره تأمین این کمپانی بوده که مستقیما زیر نظر لی جون (Lei Jun) مدیر عامل و بنیان‌گذار شائومی، انجام شده است.

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، اسمارت‌فون – که توسط شرکت Huaqin Telecom طراحی شده – توانست عنوان نهمین گوشی هوشمند پرفروش چین در سال 2017 را کسب کند. یکی از نکات جالب، به کارگیری شخصیت مجازی و محبوب Hatsune Miku به عنوان سخنگوی گوشی‌ست که همین مورد، محبوبیت Redmi Note 4X را در بین نوجوانان چینی در پی داشته است.

(image)

شائومی Redmi Note 4X

در سال 2017، شائومی برای اطمینان از عرضه محصول و کیفیت تحویل و خدمات مشتریان، روابط خود را با شرکایش در زمینه زنجیره تأمین و توزیع، بهبود بخشید. پشتیبانی شدن از سوی شرکای کلیدی، یکی از عوامل تأثیرگذار در احیای شائومی در سال 2017 عنوان شده است.

در پایان، ذکر این نکته ضروری‌ست که مؤسسه Counterpoint، عوامل موفقیت در بازار چین را در 4 مورد خلاصه کرده است: مدیریت زنجیره تأمین، ارائه قیمت‌های مناسب، تمرکز روی مدل‌های محدود (به جای تولید مدل‌های فراوان) و نهایتا مشخصات بالای گوشی. به گفته Counterpoint، همانطور که تمرکز بر قابلیت‌های عکس‌برداری اسمارت‌فون در سال 2017 یکی از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت گوشی‌ها بود، نمایشگرهای بدون حاشیه نیز، استاندارد جدیدی برای سال 2018 محسوب شده و در لیست 10 تایی سال 2018، شاهد این دست گوشی‌ها خواهیم بود.  

گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در سال 2017 – اپل، یگانه بیگانه قدرتمند در جمع چشم‌بادامی‌ها