گزارش گارتنر از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017- افزایش تقاضای گوشی‌های 4G در بازارهای نوظهور

گزارش گارتنر از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017- افزایش تقاضای گوشی‌های 4G در بازارهای نوظهور

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز سه‌شنبه 22 آگوست 2017 (31 مرداد 1396) گزارش خود را از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017 . بر اساس این گزارش در سه‌ماهه اخیر، میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند به کاربران نهایی در مجموع 366.2 میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. در بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند، اندروید به پیشتازی خود ادامه داده و 87.7 درصد از سهم بازار را از آوریل تا ژوئن 2017 از آنِ خود ساخته است. در همین حال، پلتفرم iOS معادل 12.1 درصد از سهم بازار را در این زمان در اختیار داشته است.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q2 2017

مطابق این گزارش، فروش انواع گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر در مقایسه با فصل دوم 2016 با رشد همراه بوده است. البته با توجه به محدودیت موجودی و کاهش دسترسی‌پذیری به قطعات مهم، نگرانی‌هایی در خصوص قیمت رو به افزایش قطعات اسمارت‌فون وجود دارد. گارتنر در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که کمبود قطعاتی همچون حافظه فلش و نمایشگر OLED در نیمه دوم 2017 بر تولید گوشی‌های سطح بالا تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، در گوشی کمبود حافظه فلش به چشم می‌خورد؛ به علاوه برندهای قدیمی و کوچک‌تری مانند ، و از رقابت شدید میان برندهای نوظهور چینی و دو غول فناوری یعنی و آسیب دیده‌اند.

به باور انشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر پژوهش گارتنر، هرچند تقاضا برای گوشی‌های هوشمند کاربردی (utility smartphones) همچنان قوی است، اما در بازارهای نوظهور تقاضای رو به رشدی برای اسمارتفون‌های 4G با حافظه بیشتر، پردازنده‌های بهتر و دوربین‌های پیشرفته‌تر دیده می‌شود. این امر به معنای تقاضای بیشتر برای گوشی‌های هوشمندی با قیمت‌های متوسط (در حدود 150 تا 200 دلار) است.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q2 2017

میزان فروش و سهم بازار پنج برند اصلی بازار اسمارت‌فون در سه ماهه دوم سال 2017

بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی گارتنر، کمپانی سامسونگ الکترونیکس در فصل دوم 2017 با فروش حدود 82.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند 22.5 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون را به خود اختصاص داده است و همانند فصل گذشته در صدر جدول قرار دارد. این شرکت از نظر تعداد عرضه گوشی هوشمند، پس از سه دوره سه‌ماهه کاهش متوالی، رشد سالانه 7.5 درصدی را تجربه کرده است. با آن که سامسونگ از مشکلات مربوط به گلکسی نوت7 ضربه دید، اما اسمارت فون‌های و باعث شدند تقاضا برای اسمارت‌فون‌های این کمپانی افزایش یابد و به وضعیت سابق باز گردد. در همین راستا، گارتنر پیش‌‌بینی کرده است که علی‌رغم افزایش رقابت از طرف برندهای چینی از جمله ، Oppo و Vivo، سامسونگ رشد خود را در سال 2017 تثبیت خواهد نمود.

کمپانی اپل در سه‌ماهه اخیر حدود 44.3 میلیون واحد آیفون به فروش رسانده است که کاهش اندکی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. بنا بر گزارش گارتنر، علی‌رغم آن که موجودی شبکه توزیع آیفون در فصل دوم 2017 به 3.3 میلیون واحد رسیده است، فروش سه ماه دوم سال جاری این کمپانی نسبت به سال گذشته با 0.2 درصد کاهش تقریبا ثابت مانده است. پیش‌بینی گارتنر آن است که در سه‌ماهه چهارم 2017 و با عرضه گوشی‌های بعدی آیفون ( با نام‌های احتمالی آیفون 7اس، آیفون 7اس پلاس و آیفون 8) فروش اپل با رشد مواجه گردد. بر اساس پیش‌بینی گارتنر، فروش اپل در بازارهای نوظهور افزایش خواهد یافت، چرا که نسل‌های قدیمی‌تر آیفون باعث ترغیب خریداران جدید خواهند شد. به علاوه امکانات جدید پلتفرم جدید iOS11 احتمالا موتور محرکه آیفون برای فروش قدرتمند در سه‌ماهه چهارم 2017 خواهد بود و فروش اپل را افزایش خواهد داد. امکاناتی که از میان آنها می‌توان به واقعیت افزوده، یادگیری ماشینی، دستیار دیجیتال Siri بهبودیافته و طراحی جدید نمایشگر اشاره کرد. البته در گزارش گارتنر تصریح شده است که با توجه به عرضه محدود محصولات جدید این شرکت در سه‌ماهه چهارم 2017، اپل رشد یکنواختی را در پیش خواهد داشت.

Huawei Nova 2 Plus

هواوی Nova 2 Plus

شرکت چینی هواوی هم مانند چند دوره اخیر جایگاه سوم را از آن خود ساخته است. این شرکت چینی در این سه‌ماهه نزدیک به 36 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده است و با داشتن 9.8 درصد از سهم بازار، رشد 17 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. همان طور که مدیر عامل هواوی بارها در کنفرانس‌ها و نشست‌های خبری اعلام کرده است، هدف این شرکت پشت سر گذاشتن اپل و سامسونگ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون تا سال 2021 است.

مطابق اعلام گارتنر، شرکت‌های چینی Oppo و Vivo — که هر دو از زیرمجموعه‌های BBK Electronics محسوب می‌شوند– در سه‌ماهه دوم 2017 بهترین عملکرد را داشته‌اند. شرکت Oppo با فروش نزدیک به 26.1 میلیون واحد اسمارت‌فون و رشد سالانه 44.1 درصدی، 7.1 درصد از سهم بازار را در فصل دوم 2017 به خود اختصاص داده است. Oppo با ارائه اسمارت‌فون‌هایی با دوربین‌‌های دوگانه اصلی و ثانویه جایگاه پیشرو خود را در چین حفظ کرده است. کمپانی Vivo به عنوان پنجمین فروشنده در دوره آوریل تا ژوئن 2017، رشد فوق‌العاده 70.8 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است. در واقع میزان فروش گوشی هوشمند Vivo از حدود14.2 میلیون دستگاه به رقمی بالغ بر 24.3 میلیون دستگاه رسیده و این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 6.6 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون را از آن خود ساخته است. یکی از مزیت‌های رقابتی اسمارت‌فون‌های Vivo دوربین‌های جلو آنها است که جایگاه ویژه‌ای برای این کمپانی چینی ایجاد کرده‌اند. شرکت Vivo در کشور چین در جایگاه دوم قرار دارد و فروش خود را در سطح بین‌المللی افزایش داده است.

گارتنر در ادامه میزان فروش اسمارت‌فون به کاربران نهایی را در سه‌ماهه دوم 2017 بر اساس 5 منطقه اصلی دسته‌بندی کرده است. جالب آن که با وجود رشد قابل توجه شرکت‌های چینی تولیدکننده اسمارت‌فون، فروش گوشی‌های هوشمند در چینِ بزرگ با افت سالانه مواجه شده است. گارتنر دلیل این کاهش فروش را ناشی از چرخه‌های جایگزینی طولانی‌تر و تمایل کاربران برای خرید اسمارت‌فون‌هایی با کیفیت بهتر می‌داند. به گفته گوپتا، تولیدکنندگان بزرگ با افزایش سهم بازار به تقویت جایگاه خود ادامه داده‌اند، در حالی که برندهای کوچک‌تر در چین بزرگ با شکست مواجه می‌شوند.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q2 2017

میزان فروش و سهم بازار پنج منطقه بزرگ توزیع بازار اسمارت‌فون در سه ماهه دوم سال 2017

با این وجود بنا بر گزارش گارتنر، تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در چین بزرگ و بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه نزدیک به نیمی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. چین بزرگ و بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه به ترتیب سهم بازاری معادل 27.7 و 21.4 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند را در سه‌ماهه دوم 2017 در اختیار داشته‌اند. در واقع، افزایش نفوذ در هند، اندونزی و کشورهای آسیای جنوب غربی باعث رشد سالانه فروش در بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه شده است.

از سوی دیگر، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در اروپای غربی به رشد سالانه خود ادامه داده است؛ افزایشی که مطابق گزارش گارتنر، عمدتا به فروش گوشی‌های هوشمند هواوی و سامسونگ باز می‌گردد. 

گزارش گارتنر از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017- افزایش تقاضای گوشی‌های 4G در بازارهای نوظهور

(image)

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز سه‌شنبه 22 آگوست 2017 (31 مرداد 1396) گزارش خود را از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017 . بر اساس این گزارش در سه‌ماهه اخیر، میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند به کاربران نهایی در مجموع 366.2 میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. در بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند، اندروید به پیشتازی خود ادامه داده و 87.7 درصد از سهم بازار را از آوریل تا ژوئن 2017 از آنِ خود ساخته است. در همین حال، پلتفرم iOS معادل 12.1 درصد از سهم بازار را در این زمان در اختیار داشته است.

(image)

مطابق این گزارش، فروش انواع گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر در مقایسه با فصل دوم 2016 با رشد همراه بوده است. البته با توجه به محدودیت موجودی و کاهش دسترسی‌پذیری به قطعات مهم، نگرانی‌هایی در خصوص قیمت رو به افزایش قطعات اسمارت‌فون وجود دارد. گارتنر در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که کمبود قطعاتی همچون حافظه فلش و نمایشگر OLED در نیمه دوم 2017 بر تولید گوشی‌های سطح بالا تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، در گوشی کمبود حافظه فلش به چشم می‌خورد؛ به علاوه برندهای قدیمی و کوچک‌تری مانند ، و از رقابت شدید میان برندهای نوظهور چینی و دو غول فناوری یعنی و آسیب دیده‌اند.

به باور انشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر پژوهش گارتنر، هرچند تقاضا برای گوشی‌های هوشمند کاربردی (utility smartphones) همچنان قوی است، اما در بازارهای نوظهور تقاضای رو به رشدی برای اسمارتفون‌های 4G با حافظه بیشتر، پردازنده‌های بهتر و دوربین‌های پیشرفته‌تر دیده می‌شود. این امر به معنای تقاضای بیشتر برای گوشی‌های هوشمندی با قیمت‌های متوسط (در حدود 150 تا 200 دلار) است.

(image)

میزان فروش و سهم بازار پنج برند اصلی بازار اسمارت‌فون در سه ماهه دوم سال 2017

بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی گارتنر، کمپانی سامسونگ الکترونیکس در فصل دوم 2017 با فروش حدود 82.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند 22.5 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون را به خود اختصاص داده است و همانند فصل گذشته در صدر جدول قرار دارد. این شرکت از نظر تعداد عرضه گوشی هوشمند، پس از سه دوره سه‌ماهه کاهش متوالی، رشد سالانه 7.5 درصدی را تجربه کرده است. با آن که سامسونگ از مشکلات مربوط به گلکسی نوت7 ضربه دید، اما اسمارت فون‌های و باعث شدند تقاضا برای اسمارت‌فون‌های این کمپانی افزایش یابد و به وضعیت سابق باز گردد. در همین راستا، گارتنر پیش‌‌بینی کرده است که علی‌رغم افزایش رقابت از طرف برندهای چینی از جمله ، Oppo و Vivo، سامسونگ رشد خود را در سال 2017 تثبیت خواهد نمود.

کمپانی اپل در سه‌ماهه اخیر حدود 44.3 میلیون واحد آیفون به فروش رسانده است که کاهش اندکی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. بنا بر گزارش گارتنر، علی‌رغم آن که موجودی شبکه توزیع آیفون در فصل دوم 2017 به 3.3 میلیون واحد رسیده است، فروش سه ماه دوم سال جاری این کمپانی نسبت به سال گذشته با 0.2 درصد کاهش تقریبا ثابت مانده است. پیش‌بینی گارتنر آن است که در سه‌ماهه چهارم 2017 و با عرضه گوشی‌های بعدی آیفون ( با نام‌های احتمالی آیفون 7اس، آیفون 7اس پلاس و آیفون 8) فروش اپل با رشد مواجه گردد. بر اساس پیش‌بینی گارتنر، فروش اپل در بازارهای نوظهور افزایش خواهد یافت، چرا که نسل‌های قدیمی‌تر آیفون باعث ترغیب خریداران جدید خواهند شد. به علاوه امکانات جدید پلتفرم جدید iOS11 احتمالا موتور محرکه آیفون برای فروش قدرتمند در سه‌ماهه چهارم 2017 خواهد بود و فروش اپل را افزایش خواهد داد. امکاناتی که از میان آنها می‌توان به واقعیت افزوده، یادگیری ماشینی، دستیار دیجیتال Siri بهبودیافته و طراحی جدید نمایشگر اشاره کرد. البته در گزارش گارتنر تصریح شده است که با توجه به عرضه محدود محصولات جدید این شرکت در سه‌ماهه چهارم 2017، اپل رشد یکنواختی را در پیش خواهد داشت.

(image)

هواوی Nova 2 Plus

شرکت چینی هواوی هم مانند چند دوره اخیر جایگاه سوم را از آن خود ساخته است. این شرکت چینی در این سه‌ماهه نزدیک به 36 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده است و با داشتن 9.8 درصد از سهم بازار، رشد 17 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. همان طور که مدیر عامل هواوی بارها در کنفرانس‌ها و نشست‌های خبری اعلام کرده است، هدف این شرکت پشت سر گذاشتن اپل و سامسونگ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون تا سال 2021 است.

مطابق اعلام گارتنر، شرکت‌های چینی Oppo و Vivo — که هر دو از زیرمجموعه‌های BBK Electronics محسوب می‌شوند– در سه‌ماهه دوم 2017 بهترین عملکرد را داشته‌اند. شرکت Oppo با فروش نزدیک به 26.1 میلیون واحد اسمارت‌فون و رشد سالانه 44.1 درصدی، 7.1 درصد از سهم بازار را در فصل دوم 2017 به خود اختصاص داده است. Oppo با ارائه اسمارت‌فون‌هایی با دوربین‌‌های دوگانه اصلی و ثانویه جایگاه پیشرو خود را در چین حفظ کرده است. کمپانی Vivo به عنوان پنجمین فروشنده در دوره آوریل تا ژوئن 2017، رشد فوق‌العاده 70.8 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است. در واقع میزان فروش گوشی هوشمند Vivo از حدود14.2 میلیون دستگاه به رقمی بالغ بر 24.3 میلیون دستگاه رسیده و این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 6.6 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون را از آن خود ساخته است. یکی از مزیت‌های رقابتی اسمارت‌فون‌های Vivo دوربین‌های جلو آنها است که جایگاه ویژه‌ای برای این کمپانی چینی ایجاد کرده‌اند. شرکت Vivo در کشور چین در جایگاه دوم قرار دارد و فروش خود را در سطح بین‌المللی افزایش داده است.

گارتنر در ادامه میزان فروش اسمارت‌فون به کاربران نهایی را در سه‌ماهه دوم 2017 بر اساس 5 منطقه اصلی دسته‌بندی کرده است. جالب آن که با وجود رشد قابل توجه شرکت‌های چینی تولیدکننده اسمارت‌فون، فروش گوشی‌های هوشمند در چینِ بزرگ با افت سالانه مواجه شده است. گارتنر دلیل این کاهش فروش را ناشی از چرخه‌های جایگزینی طولانی‌تر و تمایل کاربران برای خرید اسمارت‌فون‌هایی با کیفیت بهتر می‌داند. به گفته گوپتا، تولیدکنندگان بزرگ با افزایش سهم بازار به تقویت جایگاه خود ادامه داده‌اند، در حالی که برندهای کوچک‌تر در چین بزرگ با شکست مواجه می‌شوند.

(image)

میزان فروش و سهم بازار پنج منطقه بزرگ توزیع بازار اسمارت‌فون در سه ماهه دوم سال 2017

با این وجود بنا بر گزارش گارتنر، تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در چین بزرگ و بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه نزدیک به نیمی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. چین بزرگ و بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه به ترتیب سهم بازاری معادل 27.7 و 21.4 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند را در سه‌ماهه دوم 2017 در اختیار داشته‌اند. در واقع، افزایش نفوذ در هند، اندونزی و کشورهای آسیای جنوب غربی باعث رشد سالانه فروش در بازارهای نوظهور آسیا/اقیانوسیه شده است.

از سوی دیگر، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در اروپای غربی به رشد سالانه خود ادامه داده است؛ افزایشی که مطابق گزارش گارتنر، عمدتا به فروش گوشی‌های هوشمند هواوی و سامسونگ باز می‌گردد. 

گزارش گارتنر از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017- افزایش تقاضای گوشی‌های 4G در بازارهای نوظهور