نخستین برآورد IDC از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده – عرضه 76 میلیون هدست تا سال 2020

نخستین برآورد IDC از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده – عرضه 76 میلیون هدست تا سال 2020

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC اخیرا بخش جدیدی را به مجموعه خود اضافه کرده که به بررسی وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌پردازد. این قسمت جدید، با نام “بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی” نخستین گزارش خود را در روز پنج‌شنبه 15 دسامبر 2016 (25 آذر 1395) .

این گزارش که با تمرکز بر تخمین ظرفیت‌های بازار شرکت‌های سازنده در سه‌ماهه سوم سال 2016 نوشته شده، موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد از جمله طیف گسترده‌ای از محصولات در زمینه واقعیت افزوده و مجازی، فناوری‌های آنها، اشکال ظاهری آنها و همچنین اطلاعات مربوط به مناطق جغرافیایی.

idc augmented and virtual reality report q3 2016

رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایلی، می‌گوید: «برنامه‌های تحقیقاتی بررسی [فصلی] IDC طی درازمدت ثابت کرده‌اند که در زمینه تخمین و پیش‌بینی بازار، یک استاندارد صنعتی به شمار می‌آیند. بسیار خوشحالیم از اینکه هم‌اکنون می‌توانیم پایگاه داده‌ای قدرتمند منتشر کنیم که [در آن آمار و ارقام مربوط به] بازارهای هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پوشش داده شده است. این گروه‌ به مدت بیش از 2 سال است که روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کار می‌کرده‌اند، لذا اینکه سرانجام توانستیم نتایج [مربوطه] را به مشتری‌های خود ارائه کنیم، حقیقتا رضایت بخش است.»

idc augmented and virtual reality report q3 2016

بنا بر آنچه در گزارش اخیر IDC آمده، پیش‌بینی می‌شود عرضه جهانی هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی طی بازه پنج ساله 2015 تا 2020 در شاخص “نرخ رشد سالانه مرکب” (CAGR) به رشد 108.3 درصد دست یابد. این بدان معناست که تعداد هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی عرضه‌شده تا سال 2020 به 76 میلیون دستگاه خواهد رسید. در این میان، از حیث تعداد، دیوایس‌های واقعیت مجازی که از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری برخوردارند، پیشرو بازار خواهند بود. البته طبق پیش‌بینی IDC، هرچه تعداد شرکت‌های سازنده در این زمینه و تکنولوژی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر بیشتر شوند، رشد هدست‌های واقعیت افزوده نیز با شتاب بیشتری همراه خواهد شد. در حال حاضر IDC به بررسی 3 دسته از هدست‌ها می‌پردازد:

1) هدست‌های بدون صفحه نمایش (مانند Gear VR محصول )

2) نمایشگرهای سربند از نوع وابسته یا tethered (که برای استفاده، به یک سخت‌افزار اضافی مثل PC نیاز دارند مثل HTC Vive محصول مشترک و Valve)

3) نمایشگرهای سربند مستقل (که بدون نیاز به سخت‌افزار دیگر و به تنهایی کارایی دارند مثل HoloLens محصول )

 

microsoft hololens

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیل‌گر ارشد بخش دیوایس‌های موبایلی IDC، می‌گوید: «سال 2016 سال سرنوشت‌سازی برای واقعیت افزوده بود، چرا که میلیون‌ها مصرف‌کننده به بازی Pokemon Go معرفی شدند و از جنبه تجاری نیز، توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها سرانجام توانستند به هدست‌هایی که در آرزوی رسیدن به آنها بودند (مثل HoleLens مایکروسافت) دست یابند.» به اعتقاد وی، بعید نیست تکنولوژی واقعیت افزوده در مسیری قرار داشته باشد که بتواند چنان تغییر شگرفی در دنیای فناوری ایجاد کند که به رقیبی برای گوشی‌های هوشمند مبدل شود. البته این تکنولوژی هنوز نوپا بوده و تا رسیدن به مرحله تولید انبوه، راهی طولانی را در پیش رو دارد.

idc augmented and virtual reality report q3 2016

پیش‌بینی جهانی هدست‌های واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده از سال 2016 تا سال 2020

تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون برنامه IDC در بخش دیوایس‌ها و واقعیت افزوده/مجازی، بر این باور است که تکنولوژی واقعیت افزوده در دراز مدت فرصت بزرگ‌تری بوده و فراگیرتر از واقعیت مجازی خواهد بود، اما در آینده نزدیک، این واقعیت مجازی است که سهم عمده عرضه محصولات را در اختیار داشته و توجه رسانه‌ها بیشتر به این تکنولوژی معطوف شده است. به گفته مینلی، امسال دیدیم که کمپانی‌های بزرگ — نظیر Oculus، اچ‌تی‌سی، ، سامسونگ و گوگل — محصولات مهم خود را در زمینه واقعیت مجازی عرضه کردند. در 12 ماه پیش رو، شاهد آن خواهیم بود که تعداد بیشتری از شرکت‌های سازنده سخت‌افزار، با محصولاتی متنوع به این عرصه ورود کنند؛ از هدست‌های ساده بدون نمایشگر گرفته تا نمایشگرهای سربند وابسته و مستقل. مطمئنا بازار هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، عرصه جالب و هیجان‌انگیزی برای نظاره کردن خواهد بود.  

نخستین برآورد IDC از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده – عرضه 76 میلیون هدست تا سال 2020

(image)

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC اخیرا بخش جدیدی را به مجموعه خود اضافه کرده که به بررسی وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌پردازد. این قسمت جدید، با نام “بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی” نخستین گزارش خود را در روز پنج‌شنبه 15 دسامبر 2016 (25 آذر 1395) .

این گزارش که با تمرکز بر تخمین ظرفیت‌های بازار شرکت‌های سازنده در سه‌ماهه سوم سال 2016 نوشته شده، موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد از جمله طیف گسترده‌ای از محصولات در زمینه واقعیت افزوده و مجازی، فناوری‌های آنها، اشکال ظاهری آنها و همچنین اطلاعات مربوط به مناطق جغرافیایی.

(image)

رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایلی، می‌گوید: «برنامه‌های تحقیقاتی بررسی [فصلی] IDC طی درازمدت ثابت کرده‌اند که در زمینه تخمین و پیش‌بینی بازار، یک استاندارد صنعتی به شمار می‌آیند. بسیار خوشحالیم از اینکه هم‌اکنون می‌توانیم پایگاه داده‌ای قدرتمند منتشر کنیم که [در آن آمار و ارقام مربوط به] بازارهای هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پوشش داده شده است. این گروه‌ به مدت بیش از 2 سال است که روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کار می‌کرده‌اند، لذا اینکه سرانجام توانستیم نتایج [مربوطه] را به مشتری‌های خود ارائه کنیم، حقیقتا رضایت بخش است.»

(image)

بنا بر آنچه در گزارش اخیر IDC آمده، پیش‌بینی می‌شود عرضه جهانی هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی طی بازه پنج ساله 2015 تا 2020 در شاخص “نرخ رشد سالانه مرکب” (CAGR) به رشد 108.3 درصد دست یابد. این بدان معناست که تعداد هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی عرضه‌شده تا سال 2020 به 76 میلیون دستگاه خواهد رسید. در این میان، از حیث تعداد، دیوایس‌های واقعیت مجازی که از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری برخوردارند، پیشرو بازار خواهند بود. البته طبق پیش‌بینی IDC، هرچه تعداد شرکت‌های سازنده در این زمینه و تکنولوژی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر بیشتر شوند، رشد هدست‌های واقعیت افزوده نیز با شتاب بیشتری همراه خواهد شد. در حال حاضر IDC به بررسی 3 دسته از هدست‌ها می‌پردازد:

1) هدست‌های بدون صفحه نمایش (مانند Gear VR محصول )

2) نمایشگرهای سربند از نوع وابسته یا tethered (که برای استفاده، به یک سخت‌افزار اضافی مثل PC نیاز دارند مثل HTC Vive محصول مشترک و Valve)

3) نمایشگرهای سربند مستقل (که بدون نیاز به سخت‌افزار دیگر و به تنهایی کارایی دارند مثل HoloLens محصول )

 

(image)

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیل‌گر ارشد بخش دیوایس‌های موبایلی IDC، می‌گوید: «سال 2016 سال سرنوشت‌سازی برای واقعیت افزوده بود، چرا که میلیون‌ها مصرف‌کننده به بازی Pokemon Go معرفی شدند و از جنبه تجاری نیز، توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها سرانجام توانستند به هدست‌هایی که در آرزوی رسیدن به آنها بودند (مثل HoleLens مایکروسافت) دست یابند.» به اعتقاد وی، بعید نیست تکنولوژی واقعیت افزوده در مسیری قرار داشته باشد که بتواند چنان تغییر شگرفی در دنیای فناوری ایجاد کند که به رقیبی برای گوشی‌های هوشمند مبدل شود. البته این تکنولوژی هنوز نوپا بوده و تا رسیدن به مرحله تولید انبوه، راهی طولانی را در پیش رو دارد.

(image)

پیش‌بینی جهانی هدست‌های واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده از سال 2016 تا سال 2020

تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون برنامه IDC در بخش دیوایس‌ها و واقعیت افزوده/مجازی، بر این باور است که تکنولوژی واقعیت افزوده در دراز مدت فرصت بزرگ‌تری بوده و فراگیرتر از واقعیت مجازی خواهد بود، اما در آینده نزدیک، این واقعیت مجازی است که سهم عمده عرضه محصولات را در اختیار داشته و توجه رسانه‌ها بیشتر به این تکنولوژی معطوف شده است. به گفته مینلی، امسال دیدیم که کمپانی‌های بزرگ — نظیر Oculus، اچ‌تی‌سی، ، سامسونگ و گوگل — محصولات مهم خود را در زمینه واقعیت مجازی عرضه کردند. در 12 ماه پیش رو، شاهد آن خواهیم بود که تعداد بیشتری از شرکت‌های سازنده سخت‌افزار، با محصولاتی متنوع به این عرصه ورود کنند؛ از هدست‌های ساده بدون نمایشگر گرفته تا نمایشگرهای سربند وابسته و مستقل. مطمئنا بازار هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، عرصه جالب و هیجان‌انگیزی برای نظاره کردن خواهد بود.  

نخستین برآورد IDC از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده – عرضه 76 میلیون هدست تا سال 2020