معرفی Fitbit Ionic – نخستین ساعت هوشمند فیت‌بیت

معرفی Fitbit Ionic – نخستین ساعت هوشمند فیت‌بیت

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آمریکایی فیت‌بیت سابقه طولانی و درخشانی در زمینه تولید محصولات پوشیدنی دارد که عمدتا دستبندهای سلامتی را شامل می‌شود. این کمپانی سال گذشته دیوایس پوشیدنی Fitbit Blaze را معرفی کرد که به اعتقاد کارشناسان چیزی بین دستبند سلامتی و اسمارت‌واچ بود، اما تولید ساعت هوشمند در رزومه این شرکت دیده نمی‌شد تا اینکه پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام فیت‌بیت از نخستین ساعت هوشمند خود رونمایی کرد. این کمپانی در روز دوشنبه 28 آگوست 2017 (6 شهریور 1396) در وبلاگ خود از تولید ساعت هوشمندی با نام Fitbit Ionic . با توجه به ورود نسبتا دیرهنگام فیت‌بیت به مقوله اسمارت‌واچ، طبیعتا انتظارات از این ساعت هوشمند بالاست. در ادامه بیشتر با محصول جدید فیت‌بیت آشنا می‌شویم.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

در طراحی Fitbit Ionic، کمپانی سازنده تا حدی از محصولات قبلی خود – یعنی Fitbit Charge 2 و Alta – وام گرفته و محصول نهایی تا حدی هم به شباهت دارد، به طوری که به گفته برخی کارشناسان، بیشتر افراد ممکن است از دور آن را با اپل‌واچ اشتباه بگیرند. این ساعت هوشمند از یک بدنه فلزی – از جنس آلومینیوم سبک – و صفحه‌ای مربع شکل تشکیل شده و نخستین ردیاب سلامتی فیت‌بیت محسوب می‌شود که طراحی آن توسط خود شرکت انجام شده است. به گفته فیت‌بیت، در ساخت بدنه، به منظور ترکیب کردن فلز و پلاستیک، از تکنیک قالب‌ریزی نانو (nano-molding) بهره گرفته شده که که این تکنیک عمدتا در ساخت اسمارت‌فون‌ها به کار می‌رود، نه گجت‌های پوشیدنی.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

Fitbit Ionic بدنه بزرگی داشته و تا حدی ضخیم است. شرکت سازنده به ابعاد ساعت اشاره نکرده، ولی به نظر می‌رسد از نسخه 42 میلی‌متری کمی بزرگ‌تر باشد. قسمت پشتی بدنه، حالتی زاویه‌دار و مخروطی شکل دارد. علت این امر آن است که سنسورهای متعددی که در پشت ساعت تعبیه شده‌اند، به راحتی با مچ دست در تماس باشند. در سمت راست دیوایس دو دکمه و در سمت چپ آن هم یک دکمه به چشم می‌خورد. طبق گفته برخی کارشناسان، بر خلاف اپل‌واچ یا برخی دیگر از اسمارت‌واچ‌های اندروید ور – که ظاهر شکیل‌تری دارند – به نظر می‌رسد ساعت هوشمند فیت‌بیت در وهله اول برای اهداف ورزشی و سلامت ساخته شده و چندان مناسب موقعیت‌های رسمی نباشد.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

با وجود اینکه حاشیه‌های پیرامونی Fitbit Ionic نسبتا بزرگ هستند، نمایشگر کمی خمیده است. فیت‌بیت جزییات زیادی را درباره مشخصات دقیق نمایشگر اعلام نکرده، اما به گفته کارشناسان، رزولوشن صفحه بالا و رنگ‌ها زنده و شفاف هستند. یکی از مشخصات نمایشگر این ساعت، روشنایی بالای آن است که طبق شرکت سازنده، 1000 نیت (nit) اعلام شده که در این صورت – حداقل روی کاغذ – می‌توان گفت کاربر در زیر تابش مستقیم آفتاب هم می‌تواند با این دیوایس کار کند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ساعت هوشمند Fitbit Ionic سیستم‌عامل آن است. در این ساعت خبری از اندروید ور یا تایزن نیست، بلکه فیت‌بیت از سیستم‌عاملی جدید به نام Ionic OS استفاده کرده و این پلتفرم، هسته اصلی تلاش‌های فعلی و آتیِ فیت‌بیت در زمینه اسمارت‌واچ‌ خواهد بود. گفتنی است در دسامبر سال 2016، فیت‌بیت دارایی‌ها و مالکیت معنوی محصولات کمپانی Pebble (دیگر سازنده ساعت‌های هوشمند) را خریداری نمود و در توسعه Ionic OS از سیستم‌عامل ساعت‌های Pebble یعنی Pebble OS الگوبرداری نموده است.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

کاربر نمی‌تواند اپلیکیشن‌های اندروید ور را روی این ساعت نصب کند، اما نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های نصب شده در اسمارت‌فون – مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، جی‌میل، اسنپ‌چت و … – روی ساعت دریافت می‌شوند.

سیستم‌عامل جدید Ionic OS در حال حاضر فروشگاه اپلیکیشن نداشته و ساعت هوشمند فیت‌بیت با چند اپلیکیشن از قبل نصب‌شده عرضه می‌شود، مثل اپلیکیشن پرداخت Starbucks Card (در حال حاضر تنها در آمریکا و کانادا)، اپلیکیشن موسیقی Pandora (در حال حاضر تنها برای آمریکا)، اپلیکیشن تناسب اندام Strava و اپلیکیشن هواشناسی Accuweather. اپلیکیشن‌های دیگری نیز مثل Adidas All Day ،Flipboard ،Game Golf ،Nest و Surfline در آینده برای این ساعت ارائه خواهند شد. اما فیت‌بیت اعلام کرده که فروشگاه اپلیکیشن سیستم‌عامل Fitbit Ionic در اکتبر سال جاری میلادی با نام App Gallery راه‌اندازی خواهد شد. البته این امر مستلزم آن است که توسعه‌دهندگان بتوانند این فروشگاه را با اپلیکیشن‌های مناسب تغذیه کنند. توسعه اپلیکیشن برای این پلتفرم کار دشواری نخواهد بود، چون SDK یا کیت توسعه نرم‌افزار در این سیستم‌عامل بر مبنای جاوااسکریپت و استانداردهای وب SVG طراحی شده است. این SDK از ماه آینده در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند، سیستم‌عامل Fitbit Ionic از اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته توسط سایر برنامه‌نویسان (غیر از خود فیت‌بیت) هم پشتیبانی می‌کند.

ساعت هوشمند فیت‌بیت، یک ردیاب سلامتی تمام عیار بوده و امکانات و برنامه‌های متنوعی را برای مدیریت تمرینات و حفظ سلامتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در ادامه با این امکانات آشنا می‌شویم.

به طور پیش‌فرض، 4 برنامه تمرینی در این ساعت تدارک دیده شده که یکی از این برنامه‌ها خود را با میزان پیشرفت و بازخوردهای کاربر تطبیق می‌دهد. سایر برنامه‌های تمرینی از طریق سرویس اشتراک-محور Fitbit Coach در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این سرویس – که در پاییز سال جاری میلادی راه‌اندازی می‌شود – برنامه‌هایی را در قالب طرح‌های هفتگی و همیشگی به کاربر ارائه کرده و به ادعای فیت‌بیت، یک “کوچینگ پویا” را (چه در امور تمرینی و چه در زمینه‌های سلامت) به نمایش می‌گذارد. هزینه اشتراک این سرویس، ماهانه 8 دلار یا سالانه 40 دلار خواهد بود. واضح است که فیت‌بیت روی این منبع درآمد جدید، حساب ویژه‌ای باز کرده است. به گفته فیت‌بیت، در سال 2018 برنامه‌های تمرینی متنوع‌تری در دسترس خواهد بود، از جمله برنامه‌های صوتی دویدن و پیاده‌روی (متناسب با فضاهای بسته و باز) که برای بهبود استقامت، سرعت و اندام کاربر طراحی می‌شوند.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

ساعت جدید فیت‌بیت به قابلیتی به نام Run Detect مجهز شده که ضربان قلب، سرعت، فاصله، ارتفاع از سطح دریا و زمان‌های تقسیم‌شده را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین یک حالت ورزشی در این ساعت وجود دارد که می‌تواند آمار لحظه‌ایِ بیش از 20 نوع فعالیت مختلف ورزشی – اعم از دوچرخه‌سواری، تمرینات گروهی bootcamping، تمرینات مقاومتی دایره‌ای (موسوم به circuit training)، تمرین اسکی‌واره (elliptical)، گلف، پیاد‌روی طولانی، کیک‌بوکسینگ، هنرهای رزمی، پیلاتس، تمرینات دوچرخه ثابت موسوم به spinning، تمرینات بالا رفتن از پله‌ها، تنیس، پیاده‌روی، وزنه زدن، یوگا و نهایتا شنا – را ارائه کند. از نکات قابل توجه درباره این ساعت، مقاومت بالای آن در برابر آب است، به طوری که فیت‌بیت مدعی است است که کاربر می‌تواند با این ساعت هوشمند تا 50 متر زیر آب هم برود.

مثل دیگر دستبندهای سلامتی فیت‌بیت، در این ساعت هوشمند هم برای ردیابی ضربان قلب از سنسور ویژه‌ای استفاده شده که فیت‌بیت آن را با نام PurePulse معرفی می‌کند؛ طبق ادعای شرکت سازنده، سنسور ضربان قلب در این ساعت بهبود یافته و می‌تواند در ورزش‌های شدیدی مثل دوچرخه‌سواری، وزنه ‌برداری و اسکی‌واره، با دقت بیشتری ضربان قلب کاربر را اعلام کند. به علاوه، فناوری PurePulse، اندازه‌گیری کالری سوزانده‌شده در تمام طول روز و طی انجام تمرین را تسهیل کرده و به کاربر این امکان را می‌دهد که بتواند محدوده‌های ضربانی خود را مشاهده و ضربان قلب خود در هنگام استراحت را در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، ردیابی کند. از دیگر برنامه‌های فیت‌بیت در زمینه سلامت قلب، می‌توان به Cardio Fitness Score ،Relax و Reminders to Move اشاره نمود. ناگفته نماند به ، مطالعات انجام شده حاکی از آن است که سنسورهای PurePulse شرکت فیت‌بیت، ضربان قلب را به درستی اعلام نمی‌کنند. حتی شکایتی نیز در این زمینه علیه فیت‌بیت به دادگاه ارائه شد. در مقابل، سخنگوی کمپانی فیت‌بیت، مطالعه انجام‌شده را “مغرضانه و بی‌اساس” خواند و گفت هدف از این مطالعه صرفا اخاذی کردن از فیت‌بیت بوده است.

یکی از ویژگی‌های جالب Fitbit Ionic، قابلیت‌های آن در زمینه ردیابی مراحل خواب است. Sleep Stages و Sleep Insights دو قابلیت نوآورانه هستند که می‌توانند اطلاعاتی را به کاربر ارائه کنند که به ادعای فیت‌بیت تا قبل از این، تنها در آزمایشگاه‌های علمی قابل اندازه‌گیری بودند. Sleep Stages با استفاده از داده‌های حسگر شتاب‌سنج، تغییرات ضربان قلب و یک سری الگوریتم‌های مشخص، می‌تواند تخمین بزند که مراحل سه‌گانه خواب هر فرد (خواب سبک، خواب عمیق و مرحله خواب REM)، و مدت بیداری وی در هر شب چه مقدار طول می‌کشد. Sleep Insight با استفاده از تمامی داده‌های ثبت شده در ساعت (از رژیم غذایی گرفته تا الگوهای تمرینی) می‌تواند عوامل تأثیرگذار بر خواب کاربر را شناسایی کرده و برای بهبود خواب، راه‌کارهایی را به وی پیشنهاد دهد.

ساعت هوشمند Fitbit Ionic به دریافت‌کننده‌های GPS و GLONASS مجهز بوده و با داشتن آنتن‌هایی یکپارچه، می‌تواند ارتباط قوی‌تری با ماهواره‌های این دو سیستم مسیریابی برقرار کند.

بر خلاف اپل‌واچ و ساعت‌های مجهز به اندروید ور – که به ترتیب از سرویس‌ و گوگل پلی‌استور برای موسیقی بهره می‌برند – 2.5 گیگابایت حافظه داخلی این ساعت را باید به وسیله کامپیوتر از موسیقی پر کرد. البته همانطور که گفته شد، اپلیکیشن Pandora به طور پیش‌فرض روی این ساعت نصب بوده و در صورتی که کاربر عضو یکی از سرویس‌های اشتراکی Plus یا Premium باشد، می‌تواند با همگام‌سازی Pandora به موسیقی دلخواه خود گوش دهد. البته این امکان، فعلا منحصر به کاربران آمریکایی است.

یکی از نقاط قوت Fitbit Ionic، باتری آن است. طبق ادعای فیت‌بیت، باتری این ساعت هوشمند می‌تواند تا بیش از 4 روز (در صورت استفاده از GPS تا 10 ساعت) دوام بیاورد. با این اوصاف، باتری Fitbit Ionic روی کاغذ از اپل‌واچ و بسیاری از ساعت‌های مجهز به اندروید ور، عملکرد بهتری دارد.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

با توجه به پشتیبانی از NFC و وجود اپلیکیشنی به نام Fitbit Pay، هر جا که امکان پرداخت بدون تماس (contactless payment) فراهم باشد، می‌توان پرداخت را از طریق این ساعت هوشمند انجام داد. به گفته فیت‌بیت، طی ماه‌های آتی، پشتیبانی از کارت‌های American Express و همچنین کارت‌های اعتباری و نقدی Mastercard و Visa که از بانک‌های مطرحی در بیش از 10 بازار عمده در سراسر جهان صادر می‌شوند، به ساعت هوشمند Fitbit Ionic اضافه می‌شود.

Introducing Fitbit Ionic Smartwatch

Fitbit Ionic بیش از 15 واچ‌فیس مختلف را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند متناسب با سلیقه خود، ساعت را شخصی‌سازی کنند. ساعت هوشمند Fitbit Ionic در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و نارنجی تولید شده و از اکتبر سال 2017 با قیمت 299.95 دلار در آمریکای شمالی و از طریق خرده‌فروشی‌هایی چون آمازون و BestBuy و همچنین توسط اپراتورهایی نظیر Verizon به فروش خواهد رسید. گفتنی است این ساعت هم با بند اسپورت (29.95 دلار) و هم با بند چرمی (59.95 دلار) عرضه می‌شود. البته بند این ساعت قابل تعویض بوده و به گفته فیت‌بیت بندهای مختلفی در رنگ‌های متنوع برای این ساعت عرضه خواهد شد.  

معرفی Fitbit Ionic – نخستین ساعت هوشمند فیت‌بیت

(image)

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آمریکایی فیت‌بیت سابقه طولانی و درخشانی در زمینه تولید محصولات پوشیدنی دارد که عمدتا دستبندهای سلامتی را شامل می‌شود. این کمپانی سال گذشته دیوایس پوشیدنی Fitbit Blaze را معرفی کرد که به اعتقاد کارشناسان چیزی بین دستبند سلامتی و اسمارت‌واچ بود، اما تولید ساعت هوشمند در رزومه این شرکت دیده نمی‌شد تا اینکه پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام فیت‌بیت از نخستین ساعت هوشمند خود رونمایی کرد. این کمپانی در روز دوشنبه 28 آگوست 2017 (6 شهریور 1396) در وبلاگ خود از تولید ساعت هوشمندی با نام Fitbit Ionic . با توجه به ورود نسبتا دیرهنگام فیت‌بیت به مقوله اسمارت‌واچ، طبیعتا انتظارات از این ساعت هوشمند بالاست. در ادامه بیشتر با محصول جدید فیت‌بیت آشنا می‌شویم.

(image)

در طراحی Fitbit Ionic، کمپانی سازنده تا حدی از محصولات قبلی خود – یعنی Fitbit Charge 2 و Alta – وام گرفته و محصول نهایی تا حدی هم به شباهت دارد، به طوری که به گفته برخی کارشناسان، بیشتر افراد ممکن است از دور آن را با اپل‌واچ اشتباه بگیرند. این ساعت هوشمند از یک بدنه فلزی – از جنس آلومینیوم سبک – و صفحه‌ای مربع شکل تشکیل شده و نخستین ردیاب سلامتی فیت‌بیت محسوب می‌شود که طراحی آن توسط خود شرکت انجام شده است. به گفته فیت‌بیت، در ساخت بدنه، به منظور ترکیب کردن فلز و پلاستیک، از تکنیک قالب‌ریزی نانو (nano-molding) بهره گرفته شده که که این تکنیک عمدتا در ساخت اسمارت‌فون‌ها به کار می‌رود، نه گجت‌های پوشیدنی.

(image)

Fitbit Ionic بدنه بزرگی داشته و تا حدی ضخیم است. شرکت سازنده به ابعاد ساعت اشاره نکرده، ولی به نظر می‌رسد از نسخه 42 میلی‌متری کمی بزرگ‌تر باشد. قسمت پشتی بدنه، حالتی زاویه‌دار و مخروطی شکل دارد. علت این امر آن است که سنسورهای متعددی که در پشت ساعت تعبیه شده‌اند، به راحتی با مچ دست در تماس باشند. در سمت راست دیوایس دو دکمه و در سمت چپ آن هم یک دکمه به چشم می‌خورد. طبق گفته برخی کارشناسان، بر خلاف اپل‌واچ یا برخی دیگر از اسمارت‌واچ‌های اندروید ور – که ظاهر شکیل‌تری دارند – به نظر می‌رسد ساعت هوشمند فیت‌بیت در وهله اول برای اهداف ورزشی و سلامت ساخته شده و چندان مناسب موقعیت‌های رسمی نباشد.

(image)

با وجود اینکه حاشیه‌های پیرامونی Fitbit Ionic نسبتا بزرگ هستند، نمایشگر کمی خمیده است. فیت‌بیت جزییات زیادی را درباره مشخصات دقیق نمایشگر اعلام نکرده، اما به گفته کارشناسان، رزولوشن صفحه بالا و رنگ‌ها زنده و شفاف هستند. یکی از مشخصات نمایشگر این ساعت، روشنایی بالای آن است که طبق شرکت سازنده، 1000 نیت (nit) اعلام شده که در این صورت – حداقل روی کاغذ – می‌توان گفت کاربر در زیر تابش مستقیم آفتاب هم می‌تواند با این دیوایس کار کند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ساعت هوشمند Fitbit Ionic سیستم‌عامل آن است. در این ساعت خبری از اندروید ور یا تایزن نیست، بلکه فیت‌بیت از سیستم‌عاملی جدید به نام Ionic OS استفاده کرده و این پلتفرم، هسته اصلی تلاش‌های فعلی و آتیِ فیت‌بیت در زمینه اسمارت‌واچ‌ خواهد بود. گفتنی است در دسامبر سال 2016، فیت‌بیت دارایی‌ها و مالکیت معنوی محصولات کمپانی Pebble (دیگر سازنده ساعت‌های هوشمند) را خریداری نمود و در توسعه Ionic OS از سیستم‌عامل ساعت‌های Pebble یعنی Pebble OS الگوبرداری نموده است.

(image)

کاربر نمی‌تواند اپلیکیشن‌های اندروید ور را روی این ساعت نصب کند، اما نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های نصب شده در اسمارت‌فون – مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، جی‌میل، اسنپ‌چت و … – روی ساعت دریافت می‌شوند.

سیستم‌عامل جدید Ionic OS در حال حاضر فروشگاه اپلیکیشن نداشته و ساعت هوشمند فیت‌بیت با چند اپلیکیشن از قبل نصب‌شده عرضه می‌شود، مثل اپلیکیشن پرداخت Starbucks Card (در حال حاضر تنها در آمریکا و کانادا)، اپلیکیشن موسیقی Pandora (در حال حاضر تنها برای آمریکا)، اپلیکیشن تناسب اندام Strava و اپلیکیشن هواشناسی Accuweather. اپلیکیشن‌های دیگری نیز مثل Adidas All Day ،Flipboard ،Game Golf ،Nest و Surfline در آینده برای این ساعت ارائه خواهند شد. اما فیت‌بیت اعلام کرده که فروشگاه اپلیکیشن سیستم‌عامل Fitbit Ionic در اکتبر سال جاری میلادی با نام App Gallery راه‌اندازی خواهد شد. البته این امر مستلزم آن است که توسعه‌دهندگان بتوانند این فروشگاه را با اپلیکیشن‌های مناسب تغذیه کنند. توسعه اپلیکیشن برای این پلتفرم کار دشواری نخواهد بود، چون SDK یا کیت توسعه نرم‌افزار در این سیستم‌عامل بر مبنای جاوااسکریپت و استانداردهای وب SVG طراحی شده است. این SDK از ماه آینده در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند، سیستم‌عامل Fitbit Ionic از اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته توسط سایر برنامه‌نویسان (غیر از خود فیت‌بیت) هم پشتیبانی می‌کند.

ساعت هوشمند فیت‌بیت، یک ردیاب سلامتی تمام عیار بوده و امکانات و برنامه‌های متنوعی را برای مدیریت تمرینات و حفظ سلامتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در ادامه با این امکانات آشنا می‌شویم.

به طور پیش‌فرض، 4 برنامه تمرینی در این ساعت تدارک دیده شده که یکی از این برنامه‌ها خود را با میزان پیشرفت و بازخوردهای کاربر تطبیق می‌دهد. سایر برنامه‌های تمرینی از طریق سرویس اشتراک-محور Fitbit Coach در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این سرویس – که در پاییز سال جاری میلادی راه‌اندازی می‌شود – برنامه‌هایی را در قالب طرح‌های هفتگی و همیشگی به کاربر ارائه کرده و به ادعای فیت‌بیت، یک “کوچینگ پویا” را (چه در امور تمرینی و چه در زمینه‌های سلامت) به نمایش می‌گذارد. هزینه اشتراک این سرویس، ماهانه 8 دلار یا سالانه 40 دلار خواهد بود. واضح است که فیت‌بیت روی این منبع درآمد جدید، حساب ویژه‌ای باز کرده است. به گفته فیت‌بیت، در سال 2018 برنامه‌های تمرینی متنوع‌تری در دسترس خواهد بود، از جمله برنامه‌های صوتی دویدن و پیاده‌روی (متناسب با فضاهای بسته و باز) که برای بهبود استقامت، سرعت و اندام کاربر طراحی می‌شوند.

(image)

ساعت جدید فیت‌بیت به قابلیتی به نام Run Detect مجهز شده که ضربان قلب، سرعت، فاصله، ارتفاع از سطح دریا و زمان‌های تقسیم‌شده را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین یک حالت ورزشی در این ساعت وجود دارد که می‌تواند آمار لحظه‌ایِ بیش از 20 نوع فعالیت مختلف ورزشی – اعم از دوچرخه‌سواری، تمرینات گروهی bootcamping، تمرینات مقاومتی دایره‌ای (موسوم به circuit training)، تمرین اسکی‌واره (elliptical)، گلف، پیاد‌روی طولانی، کیک‌بوکسینگ، هنرهای رزمی، پیلاتس، تمرینات دوچرخه ثابت موسوم به spinning، تمرینات بالا رفتن از پله‌ها، تنیس، پیاده‌روی، وزنه زدن، یوگا و نهایتا شنا – را ارائه کند. از نکات قابل توجه درباره این ساعت، مقاومت بالای آن در برابر آب است، به طوری که فیت‌بیت مدعی است است که کاربر می‌تواند با این ساعت هوشمند تا 50 متر زیر آب هم برود.

مثل دیگر دستبندهای سلامتی فیت‌بیت، در این ساعت هوشمند هم برای ردیابی ضربان قلب از سنسور ویژه‌ای استفاده شده که فیت‌بیت آن را با نام PurePulse معرفی می‌کند؛ طبق ادعای شرکت سازنده، سنسور ضربان قلب در این ساعت بهبود یافته و می‌تواند در ورزش‌های شدیدی مثل دوچرخه‌سواری، وزنه ‌برداری و اسکی‌واره، با دقت بیشتری ضربان قلب کاربر را اعلام کند. به علاوه، فناوری PurePulse، اندازه‌گیری کالری سوزانده‌شده در تمام طول روز و طی انجام تمرین را تسهیل کرده و به کاربر این امکان را می‌دهد که بتواند محدوده‌های ضربانی خود را مشاهده و ضربان قلب خود در هنگام استراحت را در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، ردیابی کند. از دیگر برنامه‌های فیت‌بیت در زمینه سلامت قلب، می‌توان به Cardio Fitness Score ،Relax و Reminders to Move اشاره نمود. ناگفته نماند به ، مطالعات انجام شده حاکی از آن است که سنسورهای PurePulse شرکت فیت‌بیت، ضربان قلب را به درستی اعلام نمی‌کنند. حتی شکایتی نیز در این زمینه علیه فیت‌بیت به دادگاه ارائه شد. در مقابل، سخنگوی کمپانی فیت‌بیت، مطالعه انجام‌شده را “مغرضانه و بی‌اساس” خواند و گفت هدف از این مطالعه صرفا اخاذی کردن از فیت‌بیت بوده است.

یکی از ویژگی‌های جالب Fitbit Ionic، قابلیت‌های آن در زمینه ردیابی مراحل خواب است. Sleep Stages و Sleep Insights دو قابلیت نوآورانه هستند که می‌توانند اطلاعاتی را به کاربر ارائه کنند که به ادعای فیت‌بیت تا قبل از این، تنها در آزمایشگاه‌های علمی قابل اندازه‌گیری بودند. Sleep Stages با استفاده از داده‌های حسگر شتاب‌سنج، تغییرات ضربان قلب و یک سری الگوریتم‌های مشخص، می‌تواند تخمین بزند که مراحل سه‌گانه خواب هر فرد (خواب سبک، خواب عمیق و مرحله خواب REM)، و مدت بیداری وی در هر شب چه مقدار طول می‌کشد. Sleep Insight با استفاده از تمامی داده‌های ثبت شده در ساعت (از رژیم غذایی گرفته تا الگوهای تمرینی) می‌تواند عوامل تأثیرگذار بر خواب کاربر را شناسایی کرده و برای بهبود خواب، راه‌کارهایی را به وی پیشنهاد دهد.

ساعت هوشمند Fitbit Ionic به دریافت‌کننده‌های GPS و GLONASS مجهز بوده و با داشتن آنتن‌هایی یکپارچه، می‌تواند ارتباط قوی‌تری با ماهواره‌های این دو سیستم مسیریابی برقرار کند.

بر خلاف اپل‌واچ و ساعت‌های مجهز به اندروید ور – که به ترتیب از سرویس‌ و گوگل پلی‌استور برای موسیقی بهره می‌برند – 2.5 گیگابایت حافظه داخلی این ساعت را باید به وسیله کامپیوتر از موسیقی پر کرد. البته همانطور که گفته شد، اپلیکیشن Pandora به طور پیش‌فرض روی این ساعت نصب بوده و در صورتی که کاربر عضو یکی از سرویس‌های اشتراکی Plus یا Premium باشد، می‌تواند با همگام‌سازی Pandora به موسیقی دلخواه خود گوش دهد. البته این امکان، فعلا منحصر به کاربران آمریکایی است.

یکی از نقاط قوت Fitbit Ionic، باتری آن است. طبق ادعای فیت‌بیت، باتری این ساعت هوشمند می‌تواند تا بیش از 4 روز (در صورت استفاده از GPS تا 10 ساعت) دوام بیاورد. با این اوصاف، باتری Fitbit Ionic روی کاغذ از اپل‌واچ و بسیاری از ساعت‌های مجهز به اندروید ور، عملکرد بهتری دارد.

(image)

با توجه به پشتیبانی از NFC و وجود اپلیکیشنی به نام Fitbit Pay، هر جا که امکان پرداخت بدون تماس (contactless payment) فراهم باشد، می‌توان پرداخت را از طریق این ساعت هوشمند انجام داد. به گفته فیت‌بیت، طی ماه‌های آتی، پشتیبانی از کارت‌های American Express و همچنین کارت‌های اعتباری و نقدی Mastercard و Visa که از بانک‌های مطرحی در بیش از 10 بازار عمده در سراسر جهان صادر می‌شوند، به ساعت هوشمند Fitbit Ionic اضافه می‌شود.

(image)

Fitbit Ionic بیش از 15 واچ‌فیس مختلف را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند متناسب با سلیقه خود، ساعت را شخصی‌سازی کنند. ساعت هوشمند Fitbit Ionic در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و نارنجی تولید شده و از اکتبر سال 2017 با قیمت 299.95 دلار در آمریکای شمالی و از طریق خرده‌فروشی‌هایی چون آمازون و BestBuy و همچنین توسط اپراتورهایی نظیر Verizon به فروش خواهد رسید. گفتنی است این ساعت هم با بند اسپورت (29.95 دلار) و هم با بند چرمی (59.95 دلار) عرضه می‌شود. البته بند این ساعت قابل تعویض بوده و به گفته فیت‌بیت بندهای مختلفی در رنگ‌های متنوع برای این ساعت عرضه خواهد شد.  

معرفی Fitbit Ionic – نخستین ساعت هوشمند فیت‌بیت