تغییر اقلیم و خطراتی که می آفریند؛ چه می توان کرد؟ [قسمت دوم]

تغییر اقلیم و خطراتی که می آفریند؛ چه می توان کرد؟ [قسمت دوم]

شب گذشته در مورد یک سری از صحبت کردیم و ابعاد و بزرگی این اتفاق ناخوشایند را دیدیم. همه ما باید از آینده شومی که در انتظار خودمان و نسل های بعدی هست نگران باشیم و در جهت اصلاح آن بکوشیم.

این بار می خواهیم سوالاتی جزئی تر را پاسخ دهیم و بدانیم که مشکلات از چه جنسی هستند و چگونه می توان با استناد به پیش بینی ها عمل کرد و شهروند بهتری بود.

سطح دریاها چقدر بالا می آید؟

پاسخ کوتاه: کره زمین مثل یک حوض کوچک نیست که در همه سطوح آب به یک میزان بالا بیاید.

اگر فکر کنید سطح آب تمام دریاها به یک میزان بالا می آید سخت در اشتباه هستید. در واقع آب موجود روی کره زمین با توجه به متغیرهای بسیاری، در هر بخش به یک نحو پراکنش دارد.

گزارش ها و مطالعات اخیر اما نشان داده که در طول زمان و با ذوب شدن یخ های عظیم قطبی، احتمالا حدود 25 الی 50 متر شاهد افزایش سطح آب دریاها در سراسر دنیا هستیم که این میزان برای هر ناحیه متنوع است.

آیا پیش بینی ها قابل اعتماد هستند؟

پاسخ کوتاه: این پیش بینی های صورت گرفته کامل و دقیق نیستند و واقعیت را لزوما نشان نمی دهند اما تا حد امکان عملی و دقیق هستند.

شاید آنطور که تصور می شود، سرنوشت شومی در انتظار زمین نباشد و شاید حتی اتفاقاتی به مراتب بدتر و سنگین تر رخ دهد. کسی چه می داند؟ با این حال، طبق ابزار و دانش کنونی، پیش بینی ها تا حد امکان دقیق بوده اند.

با این حال، جالب است بدانید که پژوهشگران از ترس فرا رسیدن شخصی چون ترامپ، در حال پنهان کردن اطلاعات خود هستند تا دولت وی سبب توقف فعالیت آن ها نشده و اقدام به از بین بردن اطلاعات نکند.

در چنین شرایطی احتمالا دانشمندان آمریکایی به سختی می توانند پژوهش های شان را ادامه دهند، چه رسد به اینکه دولت را راضی کنند به راه های بهتری روی آورد.

چرا عده ای، تغییر اقلیم را زیر سوال می برند؟

پاسخ کوتاه: ایدئولوژی.

وقتی که نفع یک دولت یا سرمایه گذاران در کسب و کارهایی باشد که به سرعت حجم گازهای گلخانه ای را افزایش می دهد، چرا موافق باشند؟ شاید کوته نگرانه باشد اما به راه افتادن جنگ برای فروش بیشتر اسلحه ها هم احمقانه است.

بنابراین تا زمانی که قدرت سیاسی کشورهای بزرگ به دست کسانی باشد که سود خود را در رد چنین موضوع مهمی می بینند، باید نگران بود و این نه برای یک کشور و یک قاره، بلکه نگرانی برای تمام مردم کره زمین است.

آیا آب و هوای عجیب این چند سال، با تغییر اقلیم ارتباطی دارد؟

پاسخ کوتاه: در برخی موارد بله.

دانشمندان با دلایل قوی اثبات کرده اند که تغییر اقلیم امواج دریاها را متناوب تر و قدرتمندتر می کند، باران های شدیدتر را سبب می شود و بسیاری از مناطق را شدیدا خشک خواهد کرد. احتمالا اولین ناحیه ای که قربان خشکسالی شدید خواهد شد همین خاورمیانه خودمان است.

البته نه اینکه چنین بلایی فقط در انتظار ما باشد، بلکه حتی کالیفرنیا هم با ادامه این روند، خشکسالی را به چشم خواهد دید. با این حال، بسیاری از مسائل ارتباطی با تغییر اقلیم ندارند و هر بلایای طبیعی را نمی توان با این مسئله مرتبط دانست.

آیا کسی از گرم شدن کره زمین نفع می برد؟

پاسخ کوتاه: بله، قطعا.

کشورهایی نظیر کانادا و روسیه ممکن است منافع اقتصادی بسیاری در این مسیر به دست آورند. بنابراین پوتین را هم می توانید به نوعی، هم قطار ترامپ بدانید. گرم شدن کره زمین قطعا به نفع وی و کشورش تمام خواهد شد و به همین دلیل است که او بدون هیچ ترسی، تغییر اقلیم را زیر سوال می برد.

با این وجود، چنین اتفاقی سراسر نفع و خوبی نیست. حتی روسیه هم به سبب آتش سوزی هایی که هر سال شدت بیشتری به خود می گیرند، در حال از دست دادن میلیون ها میلیون متر مربع از جنگل های خود است.

دانشمندان می گویند یک سری کشورها خود را برنده تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین می دانند، اما زمانی که مردم خاورمیانه و مناطق غیرقابل سکونت به آن نواحی هجوم بیاورند، متوجه فاجعه اقتصادی که برای شان رخ می دهد خواهند شد.

آیا امیدی هست؟

پاسخ کوتاه: شاید.

دانشمندان از دهه 80 میلادی قرن گذشته در حال اخطار دادن بوده اند اما کجاست گوش بدهکار؟ اما حالا دیگر زمان شوخی و بازیگوشی نیست و اگر به آن رسیدگی نشود، به دردسر بزرگی خواهیم افتاد.

خوشبختانه طی چند سال اخیر سیاستمداران کشورهای قدرتمند بر سر تصویب قوانینی به توافق رسیده اند و حتی پاپ فرانسیس نیز به عنوان یکی از رهبران مذهبی جهان در این زمینه به وضوح سخن گفته است.

ماشین های الکتریکی و دیگر تکنولوژی های وابسته به انرژی های تجدیدپذیر در حال پیشرفت هستند و بسیاری از شهرها خود را آماده پذیرش چنین فناوری های مدرنی می کنند.

بنابراین، شاید بتوان به نجات زمین امیدوار بود و آینده آنقدر که فکر می کنیم سیاه نباشد.

The post appeared first on .

تغییر اقلیم و خطراتی که می آفریند؛ چه می توان کرد؟ [قسمت دوم]